Posting Beberapa Jam Yang Lalu.

29/10/2011

Piket Besar-besaran MTUC Akan Bertukar Huduh Jika Di Pengaruhi PKR.


Oleh: HHalem.

1- Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) memberi amaran keras kepada DS Najib untuk mengadakan piket seluruh negara pada 3 November ini di 20 lokasi, jika tuntutan tidak ditunaikan.

Ini berikutan permintaan mereka supaya Pindaan ke atas Akta Kerja 1955 yang telah diluluskan supaya dibatalkan terus. Rang Undang-undang Kerja (Pindaan) 2011 yang telah diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 6 Oktober lalu akan, “mempermudahkan para pelabur dan majikan mengambil rakyat Malaysia sebagai pekerja kontrak berbanding tenaga kerja kekal”

MTUC menentang terma “Sub-Contractor for Labour” di tukarkan kepada terma “Contract for Labour” dibawah Section of the Employment Act 1955, kerana selepas ini pembekal pekerja-pekerja asing tidak lagi dipanggil “Sub Contractor” tetapi akan dipanggil sebagai “Contractor”.


2- Untuk mudah di fahami kita ambil contoh, agensi pembekal pekerja asing ke TESCO, buruh cuci lantai dan trolley-handler kesemuanya Mat Bangla dan tiada rakyat tempatan.

Ketika waktu ini, Mat Bangla ini terawang-awang kerana Agensi mereka tidak mahu bertanggungjawap kerana Tesco adalah dianggap majikan kepada mereka.

Tesco pula berkeras Mat Bangla hendaklah mengikuti segala peraturan bekerja dan cuti, tetapi segala caruman EPF, Socso diserahkan kepada Agensi. Agensi pula lepas tangan kerana mereka hanya membekal dan bukan majikan. Oleh itu dengan akta Pindaan terbaru bermakna Agensi ini menjadi “Contractor for Labour” dan Majikan kepada Mat Bangla dan bertanggungjawap atas segala gaji dan caruman EPF dan Sosco, tetapi mengikut peraturan jadual kerja dan cuti Tesco. Dengan Pindaan akta ini maka ia akan lebih jelas kepada kedua-dua belah pihak.

Kita sebagai rakyat dan pekerja, apakah yang kita akan rugi dengan pindaan terbaru undang-undang ini?

3- Itu semua tidak menarik kerana apa yang lebih menarik ialah tentang politik piket MTUC yang dilihat seolah-olah terdapat agenda politik PKR.

Piket Kesatuan Buruh jangan dipandang ringan kerana ia lebih teruk lagi dari Rusuhan Bersih 2.0, (walaupun ia tidak ganas kerana pekerja-pekerja semuanya berakal) kerana ia dapat melumpuhkan ekonomi sesebuah negara seperti yang selalu terjadi di Britian.

MTUC adalah 390 Gabungan yang mewakili 802,323 ahli dan 5.7 perkerja berdaftar. Jika mereka bergerak serentak maka akan lumpuh sesebuah negara.

Malahan jika dicampurkan elemen politik baru lah ia bertukar menjadi ganas dan rusuhan.

4- Mari kita lihat adakah piket MTUC bermotifkan politik.

Berdasarkan rekod pertandingan, Presiden MTUC Mohd Khalid Atan dari Kesatuan Pekerja Perkayuan telah berjaya menewaskan Syed Shahir Syed Mahmoud dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang menerajui MTUC sejak enam tahun lepas, pada December 2010 lepas.

Jawatan Setiausaha Agung pula, Abdul Halim Mansor dari Kesatuan Industri Petroluem dan Kimia berjaya menewaskan Abdullah Sani Abdul Halim dari PKR Anggota Parlimen Kuala Langat.

Jelas Presiden dan Setiausaha Agung adalah pro-Kerajaan, malah mereka dikatakan pro-UMNO. Jadi kenapa kah mereka sanggup mempegaruhi supaya berpiket disaat-saat genting menjelang PRU13.

Untuk itu kita lihat jawapan di sini.

"Yes, we will hold a strike as a last resort, but it will depend on how things go. This is not my decision but the MTUC's General Council,"

MTUC president Mohd Khalid Atan told reporters after attending the National Labour Advisory Council (NLAC) meeting earlier yesterday (3 Oktober). 

Keputusan berpiket bukan lah oleh Presiden atau Setiausaha Agung yang pro-Kerajaan tetapi diputuskan oleh General Council.

Tidak keterlaluan dan selamat jika kita andaikan bahawa MTUC General Council masih lagi dipengaruhi oleh parti-parti pembangkang yang memang target tarikh berpiket pada 3 November, iaitu sangat hampir dengan tarikh 11-11-11.

Siapakah nama-nama MTUC General Council dan dari parti manakah mereka wakili?

Comments / Pandangan Melalui Facebook

2 comments:

  1. Ayam Jantan Keris Di kaki29/10/2011, 17:45

    Semua ni tektik orang-orang Al Jub. Termasuklah Kumunis yang bertopeng hak asasi rakyat.

    Al Jub hanya tunggu masa saja. Arahan ini datang kuncu-kuncu Al Jub dari luar negara.

    Kerja demo piket ni bukan kerja orang lain rakyat dah tau.

    Bila piket kerja tak buat, pelabur akan lari, negara huru hara. Ini lah cara Pembangkang nak rampas kuasa.

    Mereka tahu Pilihan Raya tidak menjamin kemenangan. Ditambah pula dengan keadaan mereka yang sedang caca marba sekarang.

    Mula-mula mereka desak ISA dimansuhkan supaya senang mengerakkan propaganda mereka, kemudian mereka burukkan pihak keselamatan, perlekehkan undang-undang negara, permainkan perlembagaan, burukkan sPR, mengagungkan komunis, mengkristiankan umat Islam, menghina Raja-raja Melayu, menghasut pelajar-pelajar, memutarbelitkan fatwa, mengfitnah dan berbohong, memecah belahkan kaum yang sebelum ini hidup aman damai.

    Mereka ini adalah orang yang amat tidak bertanggung jawab. Pejuang Rakyat konon. Sebenarnya merekalah pertualang yang hendak memenuhi temolok mereka, suku sakat, kroni dan penaja-penaka utama dalam dan luar negara.

    Hisham hang dok tunggu apa lagi. Korek dan cari dalang yang sebenar disebalik semua ini. Jangan dok korek taik hidung saja.

    Kalau rasa tak boleh tanggung beban bagi kepada orang lain. Bukan ahli politik pun tak apa. Asalkan negara selamat dari petualang-petualang.

    ReplyDelete
  2. Apa yang berlaku semua kerana masing masing majikan atau MTUC nak jaga air muka.

    KSM kata pindaan baik untuk semua pihak termasuk pekerja , MTUC kata tidak baik sebab 'siapa majikan sebenar' TAPI yang bodoh nya MTUC dia lupa tak perlu bimbang siap majikan ' dalam konsep terbuka ' siapa bayar gaji dia lah majikan' segala tanggung jawab terletak kepada majikan samada 'kontraktor for ;abor ' bekal pekerja ke' Soal pokok siapa membayar siapa menerima bayaran. Telah jelas dalam definasi AKTA KERja ' prinsipal adalah majikan utma . Soal pokok yang penting undang-undang telah merangkumi bahwa majikan utama lebih bertanggung jawab terhadap 'kontraktor yang dilantik.

    Aneh, siapa mahu jaga muka siapa dan tentu nya seluruh EXCO MTUC yang dibantai dan dibelasah oleh ahli gabungan seolha-olah mereka amat bersalah kerana bersetuju dengan Kerajaan walau pun tidak dinyatakan dengan jelas.

    Satu hal pula KSM pun tidak ' beri MUKA' dengan pemimpin kesatuan MTUC, jiak diberika laluan tentu mereka ini tidak akan berpiket tetapi disebabkan nak tunjuk pengaruh 'AKU Menerti , aku boleh buat apa sahaja' dan bagi MTUC pula AKU ahli ramai' tak apa kita tengok siapa lebih berpengaruh.

    Seperti kata bidalan orang-dulu-dulu tetapi sekarang tiak pasti boleh pakai atau tidak..

    . Orang India , jika SATUu orang - akan BODEK BOSS sepanjang masa setiap hari, Jika mereka BERDUA pula - akan bercakap seolah-olah mereka itu ramai dan ingin menarik perhatian dan jika mereka BERTIGA - mula bercakap ' Mari kita tubuh Kesatuan. Betul ke ? Wallahhuallam.

    Kepad MTUC sedar lah , jangan cuba jadi DALANG kerana semua rakyat termsauk KESATUAN sedar, rakyat Malaysia sekarang hany mahu kerja senang , kalau boleh kerja sampai pukol 12 thg hari saje lepas tu lepak. sebab seperti kata PAk Yazid, duduk dirumah pun mak bapa masih boleh bagi duit makan dan dll. Tak payah kerja.

    Soal nya tidak ada kah anak pemimpin kesatuan seperti itu, malah rajin dan patuh dengan kehendak ibubapa , rajin bekerja dll ???

    Kepada pemimpin Kesatuan , tak usah lah menipu diri ... jika berani bentang AKAT KERJA sebelum pindaan dan cari maksud difinasi yang tersurat siapa majikan dan tanggungjawab 'majikan utama'

    Orang dah pencen

    ReplyDelete

Terima Kasih Kepada Pembaca Setia Berikut (233) :-

Ribuan Terima Kasih dan Penghargaan Kepada :- 1-Aku Pasbuih Siamang(GMC), 2-Ngentom Bulan, 3-EfyHelmy, 4-Wak Jengkol, 5-Media Permatang Pauh, 6-Gelombang Rakyat, 7-Pak Habib, 8-AloQ StaQ, 9-Gelombang Wangsa Maju, 10-Pacat, 11-Kota Sarang Semut, 12-Blogen Starz, 13-Suara Lensa, 14-Pendita Kain Singkat, 15-Pemuda UMNO Bahagian Tapah, 16-Razaq Saleem, 17-KL Boyz, 18-Remedy, 19-Jed, 20-Jiwa Paradox, 21-Anak Bangsa, 22-Sungai Rapat, 23-Realiti Mulut Melayu, 24-Yuseri Yusoff, 25-Eeka, 26-Papa Gomo, 27-Puteri UMNO Msia (Cyber Trooper), 28-Puteri UMNO Msia (Gerbang Tempur), 29-Hafiz, 30-Anak Seberang, 31-Wan Cikgu Muzik, 32-Link Msia, 33-AhmadKhairulNizar, 34-Radzuan Jalal, 35-Durahiem Satar, 36-Sakaria Mohd, 37-Det Guaq(IBSBina)-Jantan Man, 38-Mal Jor, 39-Pemuda TG, 40-Putra Melayu, 41-Abe Zul=Zulkufli Hussin, 42-Hulu Langat-Horas, 43-Zulkufli=Abe Zul, 44-AkuBekasPkr, 45-Tenggara EnalRahim, 46-LamiaFamilia Ajai62, 47-SFH70, 48-SangKuriang Malaya, 49-Cr.Lukman Moidin, 50-Terbey Lastik, 51-Boyjot71, 52-Siti Fatimah, 53-Dewi Sue, 54-Bujang Senang, 55-Bee Qs, 56-Gerakan Timur, 57-CostaCurta, 58-Jemari Kasturi, 59-Semut Hitam, 60-Harith Haiqal, 61-DK Ku-Bro, 62-Teacher Fadzly, 63-Tepak Bersulam Zack, 64-Alida Mahmod wife Jalaini Ajai, 65-Mohd Zainudin, 66-Azman Naim, 67-GhostWriter, 68-Darah Satria, 69-Zayyat, 70-Zulkifli Yunus, 71-Khaidir Baharudin, 72-Hsya Feeqah, 73-Meow Bergaya, 74-Syed Abu Sayyaf, 75-Tinta Jambu, 76-HHalem, 77-Jason Wade, 78-Cikgu Mat, 79-Mohd Ali, 80-CoolMore, 81-MelayuWawasan 1Msia, 82-MZaifful, 83-Keris Panas, 84-Keris Jentayu, 85-Wau Janak, 86-Zuraini Kamal, 87-Lukes, 88-Naluri rakyat, 89-Mohd Azlan, 90-Nemo, 91-Md Shawall, 92-Lat Alang, 93-Apai Sepai, 94-Abdul Majid, 95-Nemo, 96-Topan, 97-Myia, 98-Mohd Najib, 99-Gensuri Lestari, 100-Muhammad, 101-Webmarhaem, 102-Mohd Najib, 103-Che Nal, 104-Ahmad Razali, 105-Nazari Mohd, 106-Benny Fizz, 107-Panglima Hitam, 108-Mohd Kamarulzaman, 109-Hanafi, 110-Halim Mansur, 111-Jieiyha, 112-G13, 113-KapakTajam, 114-Al Malek Fuat, 115-Izhar Aziz, 116-Norhaliza, 117-Faridah Akafera, 118-Tauke Ikan, 119-MelaysiaNews, 120-Bongphalla dara, 121-Kepek, 122-Malaysia News, 123-JayBoss, 124-Parti Gerakan Kota Alam Shah, 125-Nas Japan Bikes, 126-Yus Mentor, 127-Putra Merdeka, 128-Lembing Maya, 129-Krie Zamimi, 130-Byll Bella Huda, 131-Zulizah Rahim, 132-Ahmad, 133-Anwar Zainudin, 134-Rosli Ibrahim, 135-Ahmad Latif, 136-Uzumaki, 137-Mantoya, 138-Maskinah, 139-Pak Ngah, 140-Retro Blue, 141-Azimat, 142-Ramle Nahkoda, 143-Suhaimi Bahari, 144-Lala, 145-YY, 146-Kapt Bokkari, 147-Sudirman Dullah, 148-Sudik, 149-Noraswan, 150-Adlin Sayang, 151-Mr M, 152-Junid, 153-Gadis, 154-Faizi, 155-Razif, 156-RF Lias, 157-Inshyirah, 158-Muhaimin, 159-Misai Kanzzs, 160-KialJr, 161-Pye Geo, 162-Abu Idris, 163-Binjai Manis (Rosli Othman), 164-Roslan, 165-Asmah Karamin, 166-Asmah Karamin, 167-Man Pokya, 168-Nor Alfilaili, 169-Shahidan Begonia, 170-Ismail Bukit Mas, 171-MiaZara, 172-Adnan Aziz, 173-Pas Bukit Sentosa, 174-Zalina, 175-Al Maliki, 176-Jun Salleh, 177-Shahril, 178-Pauzi, 179-Spirit, 180-Jeffry, 181-Abdullah, 182-Adam, 183-Wak Bako, 184-Mat Thohir, 185-Muhd Irfan, 186-Antara Pos, 187-Ahmad Lokman, 188-Jose Manuel, 189-Mohd Shaari, 190-Aloq Laloq, 191-Zul-Jgk, 192-Tombak Berapi, 193-Khalid Che Lah, 194-Khalidmacola, 195-Tombak Berapi, 196-Nurazani CheLah, 197-Afirdaust, 198-Jaafar, 199-Nurazani, 200-Manz, 201-Zainal Putra, 202-XePc, 203-Pisau, 204-Shamz, 205-Wira Kenyalang, 206-Nasbadar, 207-Spy Satu, 208-May, 209-Tok Kiku YB, 210-Embrose, 211-ROxx, 212-Adiba Yasmi, 213-Amirul Yusuf, 214-Shiegin, 215-Jagbug, 216-Joe FZR. 217-MerahMoto, 218-Ahmad Shaju, 219-KunKH, 220-Khalid CheLah, 221-The Lakaran, 222-Saeif Agha, 223-Romario, 224-Media Shah Alam, 225-Maxma, 226-Tawau Gondrong, 227-Arbar, 228-Kasmat, 229-Mazran, 230-Salim, 231-Papagege, 232-Wan Salwati, 233-Johari....

Teramai Pembaca Dalam 7 Hari.

Blog Archive