Posting Beberapa Jam Yang Lalu.

20/03/2012

Ibubapa Pelajar Mesir Meronta-ronta Merayu-rayu Belas Kasihan.


Oleh: HHalem.
Hiasan.

Kesan Buatan Anwar.
Pelajar Mesir, anak-anak PAS, Merana-merempat. Kenapa tidak salahkan Anwar !

1- Yayasan Terengganu (YT) telah menamatkan pinjaman kepada 9 pelajar Mesir yang didapati terlibat dengan Perhimpunan Bersih 2.0 pada 22 Februari lalu.

Semasa terlibat dengan Bersih 2.0, terang-terang anjuran bersama parti-parti politik, pelajar-pelajar ini bukan main lagi. Dirasakan diri seperti kebal dan pinjaman wang kerajaan Terangganu dirasakan duit daripada mak-bapak mereka yang membayar cukai. Sekarang rasakan!

Mari kita lihat apa alasan mak-bapak dan pemimpin PAS mereka yang terpaksa meronta-ronta dan merayu-rayu supaya kerajaan Umno-BN serta YT bertindak adil dan mengembalikan pinjaman pelajaran Mesir terbabit, demi masa depan mereka.
PAS Merayu Bagai Nak Rak, Minta Tolong Sambung Pinjaman Yayasan TGanu.

2- Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Ustaz Satiful Bahri Mamat Satiful Bahri, merangkap juga Pengerusi Lujnah Tarbiyah Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu, memberi alasan:-

a- Himpunan BERSIH bukan himpunan politik.

b- Pelajar tersebut sebagai mahasiswa mempunyai hak menyuarakan suara dan hasrat mereka.


c- Pelajar tidak melanggar Akta Universiti dan Kolej Univesiti kerana Negara Mesir tidak tertakluk dengan akta tersebut.

“PAS peka perkara ini, diharap mereka (pelajar) diberi peluang, sebab dalam Himpunan BERSIH itu sebenarnya bukan berkait dengan (soal) parti (politik) sebagaimana yang dimaklumkan (dinyatakan) oleh Menteri Besar Dato’ Seri Ahmad Said”

“Pihak Yayasan (Terengganu) boleh menggunakan budi bicara dan mereka diberi peluang kedua, kita juga bertanya (mempersoalkan) hak pelajar tentang hak mereka sebagai mahasiswa menyuarakan hasrat mereka,”- Tim Pesuruhjaya PAS Terengganu.

d- Bahawa 9 pelajar tersebut perlu diberi hak yang sama dalam politik kerana katanya terdapat Kelab Umno di Mesir.

Mula-mulanya PAS katakan Himpunan Bersih 2.0 bukannya politik, tetapi sekarang memohon hak yang sama untuk berpolitik. Nampak benar otak PAS bercelaru.

e- Bahawa masa depan pelajar pelajar akan hancur. Sekarang baru PAS teringat masa depan anak-anak mereka !

PAS meminta Lembaga Pengarah YT menyemak kembali keputusan menamatkan pinjaman pelajaran tersebut demi masa depan mereka.

“Pelajar  itu didapati bersalah berdasarkan gambar yang terdapat dalam ‘facebook’, (kemudian) mereka diberi surat tunjuk sebab dan menjawab berdasarkan surat tersebut”

“Jadi, kita rasa ia penting kepada Lembaga Pengarah YT, kita harap keputusan (penamatan) itu diubah balik, berdasarkan (demi) masa depan dia (pelajar)”

Ada kah mereka peduli, pinjaman pelajar ditarik atau tidak.

3- Juga PAS hari ini baru teringat bahawa keluarga pelajar tidak mampu dan rayuan untuk peluang ke dua akan dibuat sebelum 10 April iaitu tarikh Mesyuarat Lembaga Pengarah.

“Kita mengharapkan Yayasan menggunakan budi bicara, kita dimaklumkan pelajar boleh membuat rayuan, Mesyuarat Lembaga Pengarah (YT) akan dibuat pada 10 April ini”

“Jadi kita akan tunggu tarikh itu, kita harap dikembalikan semula pinjaman memandangkan latarbelakang kewangan dan keluarga pelajar (itu) tidak mampu”

4- Sehubungan itu juga, PAS baru mengaku yang mereka miskin apabila meminta bantuan, tetapi apabila dikatakan mereka cukup miskin (Kelantan), bukan main marah lagi.

“Ada (antaranya bekerja sebagai) nelayan, peniaga, pesara, buruh dan pemandu teksi dan dua (daripada sembilan) pelajar itu ambil pengajian perubatan, kos (pembiyaan pelajaran) tinggi,”

Rayu atau tidak, penulis rasakan pelajar-pelajar ini tidak harus dilayan kerana mereka tidak tahu bersukur dan berterima kasih. Biar ini dijadikan sebagai satu pengajaran kepada pelajar-pelajar lain.

Kepada yang berkerja dengan kerajaan, rasakan apabila berkata bahawa sesiapa pun yang memerintah, baik Umno-PAS-PKR-DAP, mereka tetap akan menerima gaji yang sama, dilayan sama dan menerima kemudahan yang sama. Mereka akan tetap berada disitu, tanpa ubah dan tertakluk kepada General Order.

Cuba andaikan jika PAS-PKR berkuasa, apa akan jadi pada anak-anak yang menerima Yayasan Terengganu dan aktif dalam Kelab Umno. Kemudian bezakan yang aktif dengan Kelab PAS.

Pemimpin PAS sudah cukup geram dan sudah lama berdendam. 


Semua sumber dari BuletineOnLine.

Comments / Pandangan Melalui Facebook

18 comments:

  1. Suruh la AMBIGA tolong....Pariah tu kan yang hasut dia sebelum ni...

    ReplyDelete
  2. penganjur BERSIH tu kena tanggung kos pelajaran mereka lepas ni.minta tolong la kali ni dgn pembangkang utk tajaan.buat apa merayu dgn kerajaan yg mereka sendiri kata ZALIM.

    ReplyDelete
  3. Selaku rakyat Terengganu, saya mohon tindakan tegas ini diteruskan agar menjadi pengajaran kepada pelajar-pelajar lain. Masih ramai lagi pelajar yang betul-betul mahu belajar dan layak untuk menerima pinjaman Yayasan Terengganu ini, janganlah kerana 6 or 9 orang ini yang membawa wabak tapi tidak ada tindakan tegas diambil, wabak ini akan berjangkit kepada yang lain. Keadaan ini juga berlaku pada kakitangan kerajaan negeri. Kerana terdapat beberapa parasit yang menyokong pembankang tetapi kerana tidak diambil tindakan maka parasit inilah yang membawa wabak dalam jabatan kerajaan. Mencegah itu adalah lebih baik daripada mengobati.

    ReplyDelete
  4. Jangan sekali-kali berganjak dari keputusan yang telah di buat. Pelajar2 tersebut patut menerima saja ....atau suroh anuwar/ambiga dan pashit menaja mereka untok menyambung pelajaran mereka. Jadikan ini sebagai satu amaran buat pelajar2 yang lain.
    Masih ramai pelajar2 yang betul2 memrlukan wang tersebut untok menyambung pelajaran mereka.

    ReplyDelete
  5. JANGAN SEKALI-KALI MENARIK BALIK KEPUTUSAN YG TLH DIBUAT, PIHAK KRJN TLH BYK BERLEMBUT DGN GOL INI.RAMAI LAGI PELAJAR YANG LAYAK MENERIMA PINJAMAN TSBT. PUAK2 INI TRGLG DLM GOL YG TAK TAHU NAK BERTERIMA KASIH DAN BERSYUKUR DGN NIKMAT YG TLH DIBERIKAN OLEH PIHAK KRJN. KRJN MBAWA BALIK MRK SBLM INI PUN BYK TDHN YG NEGATIF DIBRIKAN KPD PHK KRJN. BETUL SEMUA REZEKI SETIAP SESUATU ITU DTG DRP ALLAH, TP KRN ADANYA KRJN SKRG YG BERJAYA MGRSKN NEGARA DGN BAIK DGN AKAL YG DIBERIKAN ALLAH, YG BYK MEMBERIKAN KMDHN TANPA MENGIRA FAHAMAN POLITIK. BTL KRJN SKRG TIDAK SEMPURNA SEMUANYA TP CARA PEMIKIRAN MEREKA MENTADBIR NEGARA LEBIH BERTAMADUN DARIPADA PIHAK PEMBANGKANG SKRG. GUNA AKAL SEBAIK2NYA, SBB SYAITAN SENTIASA BERUSAHA MENYESATKAN MANUSIA.

    ReplyDelete
  6. CELAKA PUNYA PAS SESAT, HARI NI CAKAP MASA DEPAN PELAJAR. HARI TU MASA DOK MELALAK TAK INGAT MASA DEPAN.

    MB TERENGGANU JANGAN BAGI CAN. KALAU BAGI CAN, NANTI DAH TAMAT BELAJAR KOMPOM JADI PEMBANGKANG. BAIK BAGI DUIT PADA ORANG UMNO

    CELAKA PUNYA PAS, MINTA DUIT PAS LA CELAKA

    ReplyDelete
  7. Apa ker salahnya mintak maaf ajer?? Ni tak...nak lawan berhujjah pulak??? Memang ler tak bersopan orang PAS niii!!!

    ReplyDelete
  8. duit tabung ceramah PAS kan byk.time ni lah guna utk taja pelajaran budak2 hasil hasutan PAS tu balik.x cukup lg dana zionis israel ada..setakat merayu konon buat bela pelajar tu semua org pun boleh buat

    ReplyDelete
  9. Suruh saja bebudak dan emak bapak pelajar tu mintak bantuan dari Yahudi Zionis, mereka tu kan suka menolong orang dimana saja serata dunia kalau ada yg bodoh2 alang macam ahli2 dan penyokong2 PAS berhasrat untuk merosak dan menghancurkan negara mereka sendiri.

    Kalau tak tahu macamana caranya pergi tanya Anwar atau Ambiga atau pun Nik Aziz, pasti mereka sedia membantu.

    Pihak Yahudi pasti terlalu gembira untuk menolong tu, apatah lagi Mesir pun sudah dalam cengkaman Yahudi selepas 'Arab Spring'. Pasti beres takde masalah.

    ReplyDelete
  10. kalau di layan.nanti sedap pulak sembang mereka.Makin besar dan takabur pulak nanti

    ReplyDelete
  11. Dari mana Yayasan Trengganu dapat duit? Duit BN ke Duit Rakyat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. :-) Duit rakyat yg telah diamanat oleh Majoriti Rakyat, yg menyokong dan memberi mandat kpd BN, untuk mentadbir Terenganu dengn Molek mengikut acuan BN.

      :-) Pernah dengar majoriti rules atau majoriti memerintah dan menetapkan dasar dan polisi parti pilihan majoriti rakyat.

      Sekrng BN menang dan berkuasa, BN menjadi tunggak , lain2 adalah "penderhaka".
      Besok2 PAS berkuasa, BN pula pembangkang dan "menderhaka".

      Kena ikut lah sistem, "sapa menang dia raja..sapa kalah dia derhaka".
      Ini ditetapkan oleh diri kita sendiri, maka ikut lah apa yg telah ditetapkan oleh diri sendiri.

      Duit rakyat skrang di dasarkan oleh BN..kena la ikut.
      Besok2 giliran PAS pulak.

      :-)

      Delete
  12. yayasan terengganu dapat duit dgn skongan kerajaan negeri yg dipilih oleh rakyat.dr rakyat yg memilih untuk membentuk kerajaan negeri terengganu skrg ni.yg penting bukan dr rakyat yg menyokong pembangkang...penyokong pembangkang byk bg duit kat tabung ceramah shj....hahaha

    ReplyDelete
  13. Apa lagi tunggu...cepat cepat minta bantuan Biasiswa Yayasan Aljubs @ Aljubs Foundations Inc.
    Atau mohon Biasiswa Pulau Pinang LGE Foundations...dia Khalifah yang tak racist!

    ReplyDelete
  14. maka terjawaplah soalan anon 7;42am...terima kasih anon 9:06am..sebagai tambahan ingin saya tambahkan yayasan terengganu di beri tanggungjawab untuk membantu mereka melanjutkan PELAJARAN....dan SEBAGAI SEORANG PELAJAR YANG BERTANGGUNGJAWAB MENGGUNAKAN DUIT RAKYAT MAKA MEREKA SEPATUTNYA BERTANGGUNGJAWAB UNTUK MENGHABISKAN PELAJARAN MEREKA DENGAN CEMERLANG....bukannya macam sesetengah presiden persatuan pelajar pemabangkang tu...dah dapat BIASISWA PENUH pun tak boleh dapat habiskan pelajaran alasan tak mampu...walhal segala perbelajaan untuk pengajian di tanggung sepenuhnya oleh biasiswa...lepas macam biasa SALAH SANA SALAH SINI DIRI SENDIRI BETUL BELAKA...ibu bapa siang malam berkorban demi masa depan anak2 mereka...dibalas pulak dengan perangai2 yang tak mengenang budi macam ni...KALAU MACAM NI BEST LAH BELAJAR JER SEPARUH JALAN LEPAS TU POLITIK...KALAU TAKDER MASA DEPAN PUN TAK PER...BOLEH JADI MACAM AZMIN TAK KEJA TAPI KAYA RAYA...UUUUPPSSS....tercakap pulak....cakaplah lagi...kalau ada master pun bukannnya yer boleh guna tengok lah PAKAR NUKLEAR PUNYA PANDANGAN PUN TAK PAYAH DENGAR....LEBIH ELOK DENGAR PAKAR PENTADBIRAN BERCERITA PASAL NUKLEAR DARI PAKAR NUKLEAR ITU SENDIRI...jadi tak heran lah kalau mereka itu pakar agama sebab pandangan merak pun akan dipakai macam hassan ali...

    LEPAS TU NAK CERITA PASAL PRINSIP KONON...

    ReplyDelete
  15. dari komen yg d beri oleh MELAYU-MELAYU sejati, tak hairanlah MELAYU masih teraba-raba mencari hala tuju, kasihan hidup ME.......LAYUUUUUUUUUUUU

    ReplyDelete
  16. kalau nak lagi cantik pas buatlah satu tabung untuk membiayai pengajian mereka semua. kan pemuka pas hebat-hebat belaka.
    masalah kat sini kecik aja.
    pas boleh setel punya
    tak payah sambung biayai .... saya sokong

    ReplyDelete
  17. wau............
    wakil pas sudah marah
    setakat marah aje ke ?
    bagilah duit...

    ReplyDelete

Terima Kasih Kepada Pembaca Setia Berikut (233) :-

Ribuan Terima Kasih dan Penghargaan Kepada :- 1-Aku Pasbuih Siamang(GMC), 2-Ngentom Bulan, 3-EfyHelmy, 4-Wak Jengkol, 5-Media Permatang Pauh, 6-Gelombang Rakyat, 7-Pak Habib, 8-AloQ StaQ, 9-Gelombang Wangsa Maju, 10-Pacat, 11-Kota Sarang Semut, 12-Blogen Starz, 13-Suara Lensa, 14-Pendita Kain Singkat, 15-Pemuda UMNO Bahagian Tapah, 16-Razaq Saleem, 17-KL Boyz, 18-Remedy, 19-Jed, 20-Jiwa Paradox, 21-Anak Bangsa, 22-Sungai Rapat, 23-Realiti Mulut Melayu, 24-Yuseri Yusoff, 25-Eeka, 26-Papa Gomo, 27-Puteri UMNO Msia (Cyber Trooper), 28-Puteri UMNO Msia (Gerbang Tempur), 29-Hafiz, 30-Anak Seberang, 31-Wan Cikgu Muzik, 32-Link Msia, 33-AhmadKhairulNizar, 34-Radzuan Jalal, 35-Durahiem Satar, 36-Sakaria Mohd, 37-Det Guaq(IBSBina)-Jantan Man, 38-Mal Jor, 39-Pemuda TG, 40-Putra Melayu, 41-Abe Zul=Zulkufli Hussin, 42-Hulu Langat-Horas, 43-Zulkufli=Abe Zul, 44-AkuBekasPkr, 45-Tenggara EnalRahim, 46-LamiaFamilia Ajai62, 47-SFH70, 48-SangKuriang Malaya, 49-Cr.Lukman Moidin, 50-Terbey Lastik, 51-Boyjot71, 52-Siti Fatimah, 53-Dewi Sue, 54-Bujang Senang, 55-Bee Qs, 56-Gerakan Timur, 57-CostaCurta, 58-Jemari Kasturi, 59-Semut Hitam, 60-Harith Haiqal, 61-DK Ku-Bro, 62-Teacher Fadzly, 63-Tepak Bersulam Zack, 64-Alida Mahmod wife Jalaini Ajai, 65-Mohd Zainudin, 66-Azman Naim, 67-GhostWriter, 68-Darah Satria, 69-Zayyat, 70-Zulkifli Yunus, 71-Khaidir Baharudin, 72-Hsya Feeqah, 73-Meow Bergaya, 74-Syed Abu Sayyaf, 75-Tinta Jambu, 76-HHalem, 77-Jason Wade, 78-Cikgu Mat, 79-Mohd Ali, 80-CoolMore, 81-MelayuWawasan 1Msia, 82-MZaifful, 83-Keris Panas, 84-Keris Jentayu, 85-Wau Janak, 86-Zuraini Kamal, 87-Lukes, 88-Naluri rakyat, 89-Mohd Azlan, 90-Nemo, 91-Md Shawall, 92-Lat Alang, 93-Apai Sepai, 94-Abdul Majid, 95-Nemo, 96-Topan, 97-Myia, 98-Mohd Najib, 99-Gensuri Lestari, 100-Muhammad, 101-Webmarhaem, 102-Mohd Najib, 103-Che Nal, 104-Ahmad Razali, 105-Nazari Mohd, 106-Benny Fizz, 107-Panglima Hitam, 108-Mohd Kamarulzaman, 109-Hanafi, 110-Halim Mansur, 111-Jieiyha, 112-G13, 113-KapakTajam, 114-Al Malek Fuat, 115-Izhar Aziz, 116-Norhaliza, 117-Faridah Akafera, 118-Tauke Ikan, 119-MelaysiaNews, 120-Bongphalla dara, 121-Kepek, 122-Malaysia News, 123-JayBoss, 124-Parti Gerakan Kota Alam Shah, 125-Nas Japan Bikes, 126-Yus Mentor, 127-Putra Merdeka, 128-Lembing Maya, 129-Krie Zamimi, 130-Byll Bella Huda, 131-Zulizah Rahim, 132-Ahmad, 133-Anwar Zainudin, 134-Rosli Ibrahim, 135-Ahmad Latif, 136-Uzumaki, 137-Mantoya, 138-Maskinah, 139-Pak Ngah, 140-Retro Blue, 141-Azimat, 142-Ramle Nahkoda, 143-Suhaimi Bahari, 144-Lala, 145-YY, 146-Kapt Bokkari, 147-Sudirman Dullah, 148-Sudik, 149-Noraswan, 150-Adlin Sayang, 151-Mr M, 152-Junid, 153-Gadis, 154-Faizi, 155-Razif, 156-RF Lias, 157-Inshyirah, 158-Muhaimin, 159-Misai Kanzzs, 160-KialJr, 161-Pye Geo, 162-Abu Idris, 163-Binjai Manis (Rosli Othman), 164-Roslan, 165-Asmah Karamin, 166-Asmah Karamin, 167-Man Pokya, 168-Nor Alfilaili, 169-Shahidan Begonia, 170-Ismail Bukit Mas, 171-MiaZara, 172-Adnan Aziz, 173-Pas Bukit Sentosa, 174-Zalina, 175-Al Maliki, 176-Jun Salleh, 177-Shahril, 178-Pauzi, 179-Spirit, 180-Jeffry, 181-Abdullah, 182-Adam, 183-Wak Bako, 184-Mat Thohir, 185-Muhd Irfan, 186-Antara Pos, 187-Ahmad Lokman, 188-Jose Manuel, 189-Mohd Shaari, 190-Aloq Laloq, 191-Zul-Jgk, 192-Tombak Berapi, 193-Khalid Che Lah, 194-Khalidmacola, 195-Tombak Berapi, 196-Nurazani CheLah, 197-Afirdaust, 198-Jaafar, 199-Nurazani, 200-Manz, 201-Zainal Putra, 202-XePc, 203-Pisau, 204-Shamz, 205-Wira Kenyalang, 206-Nasbadar, 207-Spy Satu, 208-May, 209-Tok Kiku YB, 210-Embrose, 211-ROxx, 212-Adiba Yasmi, 213-Amirul Yusuf, 214-Shiegin, 215-Jagbug, 216-Joe FZR. 217-MerahMoto, 218-Ahmad Shaju, 219-KunKH, 220-Khalid CheLah, 221-The Lakaran, 222-Saeif Agha, 223-Romario, 224-Media Shah Alam, 225-Maxma, 226-Tawau Gondrong, 227-Arbar, 228-Kasmat, 229-Mazran, 230-Salim, 231-Papagege, 232-Wan Salwati, 233-Johari....

Teramai Pembaca Dalam 7 Hari.

Blog Archive