Multiple Pages

08/01/2011

Berita yang ditunggu tunggu - Rasional Tun pinda Perlembagaan 1993


Tun Dr Mahathir telah meminda Perlembagaan Persekutuan pada 1993.
Apa rasionalnya? Ini jelas Tun.

“Kita buat pindaan masa itu dengan niat baik. Kalau kita dapati wakil yang mewakili Rakyat tidak ada kuasa akhirnya kita tidak begitu demokratik”

“Pada masa itu kita guna (pindaan Perlembagaan) bukan untuk tujuan sembarangan iaitu bukan masalah peribadi tetapi masalah negara”


Tun mengulas mengenai kontroversi di Selangor yang berpunca  dari sikap Kerajaan negeri yang mempertikai SPA dengan diperkenankan oleh Sultan Selangor mengenai perlantikan Datuk Mohammad Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) yang baru.

“Mereka (PKR) memilih untuk mempolitikan isu tersebut hingga menyebabkan masalah timbul. Sebenarnya masalah tersebut tidak akan timbul jika kerajaan negeri mengikut tertib dengan menulis surat kepada SPA dan menunggu keputusan”

Tun telah mengajar orang-orang Melayu menjadi terlalu berani sehingga ada yang menyalahgunakan kuasa yang diamanat oleh Rakyat atau adakah jelas PKR di Selangor seperti juga PAS di Kedah tidak pandai mentadbir.

Walaubagaimana pun Tun telah memberi laluan dan menetapkan “precedent”.

Maksud ‘Precedent”
An act or instance that may be used as an example in dealing with subsequent similar instances. In Law- A judicial decision that may be used as a standard in subsequent similar cases: a landmark decision that set a legal precedent. Convention or custom arising from long practice:

2 comments:

  1. i was link u at
    http://suaralensa.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Ok Bro,

    I also link-link you here.

    Frm HHalem

    ReplyDelete