Posting Beberapa Jam Yang Lalu.

06/08/2011

Ridhuan Tee:- Kristain China/India Cukup Kurang Ajar.

Oleh : HHalem.

1- Article dibawah cukup panjang dan cukup baik. Di recommend baca sehingga habis dan hayati mengenai pandangan  seorang China beragama Islam mengenai perkembangan isu terkini serbuan Gereja di Selangor.

2- Apabila perkara serbuan ke gereja berlaku di Selangor, maka pendedahan BigDog di Penang mengenai komplot China/India Kristain amat dan memang berasas sama sekali.

3- Ingat satu sahaja, Kristain ni adalah China Komunis  dari Tongsan dan India Paria dari Karala.
 ...................................................................
Chinese Name: Tee Chuan Seng
Race: Chinese
Religion: Islam

Artikel ini adalah respon terkini mengenai dakwah Kristian.

Segelintir pihak Kristian hari ini menjadi semakin berani. Desakan, tuntutan dan ugutan dikemukakan kepada kerajaan, walaupun bilangannya kurang daripada 10 peratus. Peluang keemasan ini dimanipulasikan sepenuhnya dalam keadaan umat Islam negara ini begitu tersepit dengan perpecahan yang melanda. Sebelum ini, mereka mendesak kerajaan menubuhkan kementerian hal ehwal bukan Islam. Tindakan ini begitu mencabar kesucian Islam dan mengundang bahaya kepada kedudukan agama Islam selaku agama majoriti dan agama persekutuan jika dibenarkan.

Kebetulan pula, seorang kawan baik saya berketurunan India, beragama Kristian, bersimpati dengan Islam, menelefon saya baru-baru ini. Beliau yang mengajar di salah sebuah sekolah kebangsaan di Kuala Lumpur, mengadukan kepada saya mengenai seorang murid Melayu darjah satu yang diajar oleh guru tuisyen Kristian berbangsa Cina mengenai Kristian dan menghafal lagu-lagu Kristian. Saya mendengar lagu-lagu yang dinyanyikan oleh murid tersebut dengan teliti melalui telefon bimbit guru tersebut yang diserahkan kepadanya. Ternyata, anak kecil yang masih mentah dan tidak berdosa ini telah dicorakkan oleh guru Kristian tersebut melalui kelas tuisyen.

Tindakan guru tuisyen benar-benar keterlaluan dan amat kurang ajar. Saya amat mengharapkan pihak berkuasa akan mengambil tindakan tegas sebelum nasi menjadi bubur. Cukuplah dengan beberapa orang yang telah dimurtadkan secara berani seperti Aishah Bukhari, Azlina Jailani dan sebagainya. Ramai lagi sebenarnya yang menjadi mangsa, ini tidak termasuk yang masih belum dibuktikan. Hakikatnya, perancangan Kristian untuk menjadikan Malaysia sebagai syurga gerakan dakwah mereka memang tidak dapat dinafikan. Ianya bermula sejak mereka di bangku sekolah. Berhati-hatilah dengan guru-guru dan paderi-paderi musang berbulu ayam ini. Mereka akan menggunakan segala platform yang ada, atas nama pertubuhan, kelas tuisyen dan apa jua ruang dan peluang. Tindakan mereka begitu jelas bercanggah dengan perlembagaan persekutuan. Apakah kita masih mahu terus berdiam diri dan bersangka baik?

Berita terbaru mengenai tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) melakukan pemeriksaan ke atas Gereja Methodist Damansara Utama, di Petaling Jaya kerana terdapat bukti wujudnya percubaan memurtadkan umat Islam di negeri ini langsung tidak mengejutkan saya. Saya amat yakin perancangan jahat ini memang telah lama berlaku. Jika tidak percaya tanya exco Kristian dalam kerajaan negeri Selangor. Cuma dia pura-pura tidak tahu apabila ditanya. Begitu juga paderi-paderi yang terlibat. Ibarat lontar batu sembunyi tangan. Mereka akan cari seribu satu alasan untuk menunjukkan bahawa mereka tidak bersalah. Malangnya kita terlalu berlembut kerana takut undi lari dan kalah dalam pilihan raya. Sedangkan mereka begitu bersatu tanpa berbelah bahagi mempertahankan tindakan mereka.

Kita selalu bertindak menjaga kepentingan jangka pendek, melupakan kepentingan jangka panjang. Jika beginilah cara kita berpolitik, saya amat bimbang semakin ramai orang Melayu akan menjadi Kristian suatu masa nanti. Jangan perjudikan masa depan Islam, buruk padahnya. Gunakan peruntukan perlembagaan sedia ada. Lindungilah Islam sebelum terlambat.

Saya amat mengharapkan kita tidak akan tunduk kepada penafian mereka, seolah-olah mereka tidak bersalah. Mereka mesti disiasat mengikut Seksyen 10 Enakmen Jenayah Syariah 1995. Seksyen itu memperuntukan mereka yang menghina Islam atau menyebabkan agama itu dipandang hina; mempersendakan, mengajuk-ajuk atau mencemuh amalan atau upacara yang berhubungan dengan agama Islam adalah melakukan suatu kesalahan. Mereka yang disabitkan kesalahan itu boleh didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya. Ikut saya, peruntukan ini terlalu ringan, undang-undang ini perlu dihalusi lagi untuk diberatkan lagi hukumannya.

Walaupun pihak Kristian menafikan tindakan mereka dengan mengatakan bahawa majlis makan malam diadakan dalam semangat 1Malaysia oleh Harapan Komuniti (NGO Kristian), bertujuan menawarkan bantuan kepada golongan yang tidak bernasib baik dan memerlukan. Semua itu adalah alasan sahaja. Mereka mahu berselindung di sebalik kerja-kerja amal. Dua puluh tujuh tahun dahulu, ketika saya menganut agama Kristian, helah ini juga digunakan untuk mengKristian pelajar-pelajar di asrama. Saya tahu perancangan licik mereka.

Saya memohon kepada Duli-Duli Yang Maha Mulia Tuanku supaya campurtangan dan menjaga kesucian agama Islam daripada perancangan licik segelintir paderi-paderi Kristian ultra kiasu ini sebelum nasi menjadi bubur.

Jika kita mahu pastikan negara-negara Melayu Islam tidak tercemar lagi, seperti pencemaran yang telah mereka lakukan di Singapura dan Indonesia, tidak ada cara lain, selain bertindak tegas menggunakan peruntukan perlembagaan sedia ada. Jangan berlengah lagi. Tindakan perlu diambil terhadap golongan lempar batu sembunyi tangan.

Saya yakin ibu bapa murid tersebut tidak tahu menahu akan perkara tersebut. Jika ibu bapa murid tersebut tahupun, mereka tidak akan mensensasikan isu tersebut. Inilah sifat orang Melayu yang kadangkala meresahkan saya. Kepala sudah dipijak-pijak tetapi masih terus berlembut.

Berbeza sekali dengan sikap agresif ultra kiasu menangani iklan Ramadan TV8 yang dikatakan rasis. Bila hak mereka tercuit sedikit, heboh satu dunia seolah-olah negara bertuah ini begitu zalim terhadap mereka.Saya berulang kali menonton iklan tersebut melalui sebuah laman web. Saya tidak nampak di mana rasis sebagaimana yang didakwa. Tema sekadar menghormati agama sensitiviti umat Islam. Ia tidak ada kaitan sama ada iman kita lemah atau kuat. Takkan sekian lama hidup di negara bertuah ini masih tidak tahu atau tidak faham sensitiviti umat Islam? Apa erti agama Islam sebagai agama persekutuan jika tidak difahami dan dihormati.

Niat iklan tersebut adalah baik. Tetapi telah dimanupulasikan dan disensasikan. Beradab dan bersopan, adalah tuntutan semua agama. Menghormati agama Islam sebagai agama rasmi negara, adalah wajar terutama di bulan Ramadan. Adalah kurang adab jika kita makan di khalayak ketika umat Islam sedang berpuasa, atau sengaja memakai pakaian yang tidak senonoh, yang ditentang oleh semua agama.

Sama seperti mengunjungi majlis kematian orang bukan Islam. Adalah tidak manis jika umat Islam datang dengan pakaian berwarna merah. Saya yakin jika ada umat Islam datang dengan berbaju merah ketika majlis kematian, sudah tentu akan heboh 1Malaysia. Ini yang dikatakan bila kita lakukan sesuatu dikatakan rasis, tidak sensitif, tidak menghormati hak orang Islam.

Bila mereka yang melakukannya itu dikatakan sebagai hak. Ini bukan bermakna agama lain tidak perlu dihormati. Namun, oleh kerana agama Islam adalah agama majoriti dan agama rasmi pula, saya fikir tidak salah jika bukan Islam memberikan sedikit penghormatan. Memang secara peribadi tidak teruja langsung orang makan di depan saya atau mahu telanjang sekalipun ketika berpuasa, nak muntah ada, tetapi kita bercakap soal adab sopan dan sensitiviti.

Siapa yang akan mempertahankan kesucian agama Islam jika bukan kita. Janganlah menggantung harapan bahawa orang lain akan mempertahankan kita. Bila hak ita diambil itu dikatakan hak, bila hak mereka diambil, itu dikatakan rasis dan tidak adil. Licik sungguh politik dan strategi mereka. Apakah ini bukan ultra kiasu namanya? Apabila kerajaan melarang menggunakan nama Allah, menahan Al-Kitab (bible) dalam bahasa Melayu untuk diedarkan, maka berkokoklah mereka dengan mengatakan itu hak mereka. Namun, apabila kita melarang mereka menyebarkan agama Islam kepada orang Melayu kerana bertentangan dengan perlembagaan, maka mereka mencari seribu satu alasan untuk menjustifikasikan tindakan biadab ini.

Bila kita kemukakan bukti nanti, mereka akan canangkan kepada dunia, Malaysia tidak ada kebebasan beragama. Maka gagasan 1Malaysia akan dijadikan hujah untuk mempertahankan tindakan mereka. Malangnya sungguh gagasan ini, sengaja dimanipulasi untuk menghalalkan tindakan mereka. Akhirnya, kita salah, mereka yang betul.

Tidak kurang juga banyak iklan-iklan mengenai perlakuan negatif realiti orang melayu seperti merempit, menagih dadah dan pelbagai lagi, tetapi orang Melayu tidak pernah melompat seperti ultra kiasu ini. Bila kena pada mereka semuanya sensitif, namun bila kena pada kita sebagai umat Islam, mereka senyap sahaja dan kalangan mereka bertepuk tangan.


Comments / Pandangan Melalui Facebook

14 comments:

  1. Assalamualaikum

    Berbeza pendapat memang wajar tapi berbeza matlamat dalam MELAYU ISLAM amat merugikan. Rugilah bangsa Melayu dan menghina ISLAM sebagai agam resmi.

    Walaupun kita berbeza dalam segala hal, wajib kita bersatu bila melibatkan kepentingan Melayu. Walaupun kita berbeza bangsa dan etnik, wajib bersatu seperti arahan dan matalamat ISLAM. Dayus membiarkan Islam dihina. Lebih2.Lebih dayus jika ada kelompok yang bersetuju dengan tindak tanduk menghina ISLAM. Kelantangan DRT atas dasar kepentingan ISLAM di Malaysia patutnya mendapat sokongan penuh oleh MELAYU ISLAM.Malah dalam kontek perlembagaan Malaysia beliau adalah MELAYU ISLAM. Sila baca takrifan MELAYU di semenanjung. Membiarkan beliau keseorangan menegakkan ISLAM amat menyedihkan. Lebih menyedihkan ada kalangan Melayu yang tidak bersetju dengan pandang beliau tentang penyatuan MELAYU ISLAM. Jika etnik MELAYUISLAM bergaduh dan berpecahan, kita akan menghina ISLAM sebagai agama resmi MALAYSIA.

    ReplyDelete
  2. Semua ini disebabkan ulamak2 munafiq PAS dan kebodohan org2 PAS dalam melacurkan agama ISLAM...

    ReplyDelete
  3. Salam HH
    Pendapat Dr. Ridhuan memang betul tapi adakah kita sebagai ibubapa perlu hidup dalam ketakutan. Sebagai contoh, satu hari anak sy nyanyi lagu 'silent night, holy night' (lagu kristian terdedah dlm tv, internet). Adakah sy perlu takut dan marah atau memberi panduan hakikat ugama2 lain yg ada disekeliling kita, perbezaan dan sebab2 ugama islam, ugama suci yg diturunkan oleh Allah kepada umatnya.

    Cara menyekat dan menghalang akan menyebabkan anak2 kita memprotes kerana rasa ingin tahu yg tinggi dan cepat terpengaruh dengan strategi yg disusun ugama lain.

    ReplyDelete
  4. Tuan Hhalem,

    Tahniah kerana menerbitkan maklumat article mengenai Dr. Mohd Ridhuan Tee bin Abdullah.

    Malangnya Bangsa Melayu semakin Kabur serta menghampiri Buta.

    Sudah terang lagi bersuloh. Dalam konteks ini Sudah Gelap lagi tak nampak. yang dimaksudkan BERSIH 2.0 yang di ketuai oleh AMBIGA ialah kepala kepada segala laku untuk memurtadkan Melayu Islam.

    Jikalau ini melayu PAS tidak nampak, Khalid gereja masih tidak tahu, maka kita menuju kearah jalan Kassim Selamat.

    Persoalan di sini amat panjang dan kita mahu dengar , lihat akan reaksi makhluk-makhluk yang berada di lembah hina ini.

    1. Apa pula akan di perkatakan oleh Anugerah Tuhan - Anuwar Ibrahim ?

    2. Adakah ini agenda sulit Anuwar Ibrahim untuk memulakan revolusi jahat beliau fasa Ke3?

    3. Lapuran Jais kenapa lambat sangat? Nak adjust lapuran untuk nampak cantik oleh Si Khalid Gagap?

    4. Berapa ramai Melayu Islam dalam Exco PKR dan dalam Exco PAS dibawah jajahan Pakatan Haram di Selangor? Tidak mampu untuk bersuara untuk menghalang proses Murtad?

    5. Mana dia Komen Pok Nik dan Haji Hadi?

    6. Adakah Khalid Gereja ini merupakan satu percaturan Anuwar didalam mencari Kambing Hitam untuk sesuatu isu yang boleh menjejaskan huru hara negara demi politik beliau?

    Kita sesekali jangan biarkan Bangsa Melayu kita yang Berugama Islam ini mudah dipijak-pijak oleh pihak pembangkang demi menegakkan kepala alat kelamin Anuwar Ibrahim yang tidak segan silu mahu jadi PM.

    Ya, PM - Pemusnah Melayu!!!


    ARK2

    ReplyDelete
  5. Tuan 13:14:-)

    Kita sebagai ibubapa bukannya diminta hidup didalam ketakutan. Tetapi ibu bapa diminta dipersiapkan diri ilmu didada dengan apa yang ada sekarang. Ia itu ‘very aware of what is happening around us’. Aware sahaja tidak memadai, tetapi action juga diperlukan.

    Dengan ibubapa mengetahui apa yang disekeliling, maka boleh lah diperturunkan kepada anak-cucu bahaya yang akan menimpa generasi Melayu Islam yang akan datang.

    Tuan :-)

    Sesetengah ibubapa tidak ambik kesah atau tidak ambil pusing perkara bahaya ini asalkan tidak terkena batang hidong sendiri atau kepada anak-anak sendiri. Sikap ‘It is none of my business, I don’t care, I don’t want to know’ ini lah yang akan merugikan kelak dikemudian hari.

    Lebih pro-aktif lagi jika ibubapa berani mengambil langkah pencegahan dari awal.

    Pada peringkat awalan dimana kanak ada akal tetapi belum ada fikiran (or is it the other way round) maka kekadang cara paksaan adalah lebih mujarap. Ingat bagaimana ibubapa mendidik kita pada zaman dahulu, ia cukup berkesan bukan. Sekurang-kurangnya kita sekarang menjadi manusia dan tidak beruang.:-)

    Tuan,

    Anak-anak tidak boleh dihalang dan apabila tiba peringkat boleh berfikir, maka mereka perlu diberi pilihan sendiri dengan kita masih lagi sebagai panduannya. Panduan sehingga akhir baligh atau selepas khawin. Acapkali selepas khawin pun kita sebagai ibubapa perlu beri panduan.

    Bagaimana kita hendak memberi panduan kepada anak-anak jika ibu bapa sendiri kurang nya ilmu? Ini lah waktu kesedaran kendiri kita dan waktu belajar demi anak-anak dan cucu-cucu kita.

    Menyedari bahawa terdapat kelompok China/India Kristian yang merasok anak-anak Melayu adalah langkah pertama. Langkah pro-aktif berikutnya sebagai pencegahan adalah perlu oleh ibu bapa.

    Tuan,

    Bagaimana hendak laku kan nya?

    Mendesak penguatkuasaan oleh kerajaan adalah tugas kita sebagai ibu bapa.

    Tetapi sekarang apabila hamba Allah seperti Hassan Ali mendesak penguatkuasaan, ada pula pemimpin Pas menghalang atas nama politik semata-mata.

    Itu lah PAS, penghancur umat Islam dan Melayu sendiri.

    Ramai yang masih keliru dan tidak sedar.

    Percaya lah PAS perosak bangsa dan agama apabila mereka berkawan berlebihan dengan Komunis DAP.

    ReplyDelete
  6. I say, salah rujuk pulak.

    Tuan 13:44, bukan 13:14

    Ralat amat dikesali:-)

    ReplyDelete
  7. Tuan ARK2:-)

    Sekali baca, ingatkan PM Najib - Pemusnah Melayu

    Rupanya PM Anwar - Pemusnah Melayu.

    Tuan ARK2, how's Tennesse going down there.?

    ReplyDelete
  8. klu... u org islam memang begitu iman saya nak tanya siapa lagi boleh mempengaruhi ko org... muslim kluar islam u ckp org cina / india punya pasal.. adil kah macam tu??? klu seseorng tu cukup tegas dan sentiasa ingat tuhan.. adakah seorang tu senang dipengaruhi oleh unsur unsur luar?? yang bernama DR.Tee tu tolong jawab soalan yang ringkas saya ini.. disini bukan utk bergaduh.. cuma nak tau je.. jangan sesekali u orang islam (segelintir, bukan ckp semua) buat salah, then ckp cina / india yang mempengaruhi.. statement ini adalah kurang betul...

    ReplyDelete
  9. BILA PELIWAT DIJADIKAN IMAM
    BILA PENZINA DIALIMKAN
    BILA MUNAFIK DIAGUNGKAN


    ISLAM DI PELACUR KAN OLEH ULAMA2 SYAITAN

    ULAMA PALING HINA TIDAK LAIN HANYA TOK GURU NIK ABDUL AZIZ NIK MAT.

    ReplyDelete
  10. Bagi saya perkara ini berlaku akibat pihak berkuasa di KDN bersikap 'lemah lembut' macam pondan yang tidak mahu mengambil sebarang tindakan selain memberi amaran. Ini yang menyebabkan mereka yang berkepentingan tidak takut untuk melakukan apa jua aktiviti 'songsang' mereka kerana lebih2 pun mereka akan diberi amaran. Diharap YAB DS Najib lebih peka dengan perkara ini dan menukarkan Menteri KDN secepat mungkin kerana majoriti rakyat telah muak dengan sifat 'kepondanan' yang ditunjukkan oleh menteri tersebut. Jangan sampai pengundi kerajaan dan pengundi atas pagar membuat undi protes sekali lagi..

    ReplyDelete
  11. Sesuatu yang baik, jika diberi kepada sibangang... hancur lah jawabnya... tak habis2 nak menyumpah, dan memaki hamun orang. diri sendiri baik sangat ke...? Orang yang baik tak akan senang dengan kata2 kotor dan dusta. Moga Allah s.w.t melindungi para ulamak dan orang soleh yang teraniaya.

    ReplyDelete
  12. Tuan Hhalem,

    Thank you for the kind reply. All malaysian Malays must REMEMBER...
    Anwar Ibrahim ialah Pemusnah Melayu Pengkhianat Bangsa!


    ARK2.

    ReplyDelete
  13. 1]
    Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil musuhKu dan musuh kamu menjadi teman rapat, dengan cara kamu sampaikan kepada mereka (berita-berita rahsia orang-orang mukmin) dengan sebab hubungan baik dan kasih mesra yang ada di antara kamu dengan mereka, sedang mereka telah kufur ingkar terhadap kebenaran (Islam) yang sampai kepada kamu; mereka pula telah mengeluarkan Rasulullah (s.a.w) dan juga mengeluarkan kamu (dari Tanah Suci Makkah) disebabkan kamu beriman kepada Allah Tuhan kamu. (Janganlah kamu berbuat demikian) jika betul kamu keluar untuk berjihad pada jalanKu dan untuk mencari keredaanKu. (Tidak ada sebarang faedahnya) kamu mengadakan hubungan kasih mesra dengan mereka secara rahsia, sedang Aku amat mengetahui akan apa yang kamu rahsiakan dan apa yang kamu zahirkan. Dan (ingatlah), sesiapa di antara kamu yang melakukan perkara yang demikian, maka sesungguhnya telah sesatlah ia dari jalan yang betul.
    [2]
    Jika mereka dapat menguasai kamu, nescaya mereka menjadi musuh yang membahayakan kamu, dan mereka akan membebaskan tangan mereka dan lidah mereka terhadap kamu dengan kejahatan, serta mereka suka kalaulah kamu juga menjadi kafir (seperti mereka).
    [3]
    Kaum kerabat kamu dan anak-anak kamu (yang tidak menurut kamu beriman) tidak sekali-kali akan mendatangkan sebarang faedah kepada kamu pada hari kiamat; Allah akan memisahkan di antara kamu semua (pada hari itu). Dan (ingatlah), Allah Maha Melihat segala yang kamu kerjakan.-almumtahana-

    ReplyDelete
  14. MB Selangor perlu tegas mengenai  Islam dan soal akidah. Tekanan dari exco bukan Islam perlu diketepikan dan tidak perlu minta maaf sebaliknya pihak gereja lah yang perlu meminta maaf kepada semua umat Islam di Malaysia kerana cubaan untuk merosakkan akidah orang-orang Islam.

    Missionary salib mendekati ibu-ibu tunggal yang tersepit dengan menawarkan bantuan ada udang dibalik batu. Pusat Zakat Selangor juga perlu mengkaji tempoh 3 bulan bermastautin di Selangor untuk melayakan saluran bantuan diluluskan kepada tempoh yang lebih munasabah.

    ReplyDelete

Terima Kasih Kepada Pembaca Setia Berikut (233) :-

Ribuan Terima Kasih dan Penghargaan Kepada :- 1-Aku Pasbuih Siamang(GMC), 2-Ngentom Bulan, 3-EfyHelmy, 4-Wak Jengkol, 5-Media Permatang Pauh, 6-Gelombang Rakyat, 7-Pak Habib, 8-AloQ StaQ, 9-Gelombang Wangsa Maju, 10-Pacat, 11-Kota Sarang Semut, 12-Blogen Starz, 13-Suara Lensa, 14-Pendita Kain Singkat, 15-Pemuda UMNO Bahagian Tapah, 16-Razaq Saleem, 17-KL Boyz, 18-Remedy, 19-Jed, 20-Jiwa Paradox, 21-Anak Bangsa, 22-Sungai Rapat, 23-Realiti Mulut Melayu, 24-Yuseri Yusoff, 25-Eeka, 26-Papa Gomo, 27-Puteri UMNO Msia (Cyber Trooper), 28-Puteri UMNO Msia (Gerbang Tempur), 29-Hafiz, 30-Anak Seberang, 31-Wan Cikgu Muzik, 32-Link Msia, 33-AhmadKhairulNizar, 34-Radzuan Jalal, 35-Durahiem Satar, 36-Sakaria Mohd, 37-Det Guaq(IBSBina)-Jantan Man, 38-Mal Jor, 39-Pemuda TG, 40-Putra Melayu, 41-Abe Zul=Zulkufli Hussin, 42-Hulu Langat-Horas, 43-Zulkufli=Abe Zul, 44-AkuBekasPkr, 45-Tenggara EnalRahim, 46-LamiaFamilia Ajai62, 47-SFH70, 48-SangKuriang Malaya, 49-Cr.Lukman Moidin, 50-Terbey Lastik, 51-Boyjot71, 52-Siti Fatimah, 53-Dewi Sue, 54-Bujang Senang, 55-Bee Qs, 56-Gerakan Timur, 57-CostaCurta, 58-Jemari Kasturi, 59-Semut Hitam, 60-Harith Haiqal, 61-DK Ku-Bro, 62-Teacher Fadzly, 63-Tepak Bersulam Zack, 64-Alida Mahmod wife Jalaini Ajai, 65-Mohd Zainudin, 66-Azman Naim, 67-GhostWriter, 68-Darah Satria, 69-Zayyat, 70-Zulkifli Yunus, 71-Khaidir Baharudin, 72-Hsya Feeqah, 73-Meow Bergaya, 74-Syed Abu Sayyaf, 75-Tinta Jambu, 76-HHalem, 77-Jason Wade, 78-Cikgu Mat, 79-Mohd Ali, 80-CoolMore, 81-MelayuWawasan 1Msia, 82-MZaifful, 83-Keris Panas, 84-Keris Jentayu, 85-Wau Janak, 86-Zuraini Kamal, 87-Lukes, 88-Naluri rakyat, 89-Mohd Azlan, 90-Nemo, 91-Md Shawall, 92-Lat Alang, 93-Apai Sepai, 94-Abdul Majid, 95-Nemo, 96-Topan, 97-Myia, 98-Mohd Najib, 99-Gensuri Lestari, 100-Muhammad, 101-Webmarhaem, 102-Mohd Najib, 103-Che Nal, 104-Ahmad Razali, 105-Nazari Mohd, 106-Benny Fizz, 107-Panglima Hitam, 108-Mohd Kamarulzaman, 109-Hanafi, 110-Halim Mansur, 111-Jieiyha, 112-G13, 113-KapakTajam, 114-Al Malek Fuat, 115-Izhar Aziz, 116-Norhaliza, 117-Faridah Akafera, 118-Tauke Ikan, 119-MelaysiaNews, 120-Bongphalla dara, 121-Kepek, 122-Malaysia News, 123-JayBoss, 124-Parti Gerakan Kota Alam Shah, 125-Nas Japan Bikes, 126-Yus Mentor, 127-Putra Merdeka, 128-Lembing Maya, 129-Krie Zamimi, 130-Byll Bella Huda, 131-Zulizah Rahim, 132-Ahmad, 133-Anwar Zainudin, 134-Rosli Ibrahim, 135-Ahmad Latif, 136-Uzumaki, 137-Mantoya, 138-Maskinah, 139-Pak Ngah, 140-Retro Blue, 141-Azimat, 142-Ramle Nahkoda, 143-Suhaimi Bahari, 144-Lala, 145-YY, 146-Kapt Bokkari, 147-Sudirman Dullah, 148-Sudik, 149-Noraswan, 150-Adlin Sayang, 151-Mr M, 152-Junid, 153-Gadis, 154-Faizi, 155-Razif, 156-RF Lias, 157-Inshyirah, 158-Muhaimin, 159-Misai Kanzzs, 160-KialJr, 161-Pye Geo, 162-Abu Idris, 163-Binjai Manis (Rosli Othman), 164-Roslan, 165-Asmah Karamin, 166-Asmah Karamin, 167-Man Pokya, 168-Nor Alfilaili, 169-Shahidan Begonia, 170-Ismail Bukit Mas, 171-MiaZara, 172-Adnan Aziz, 173-Pas Bukit Sentosa, 174-Zalina, 175-Al Maliki, 176-Jun Salleh, 177-Shahril, 178-Pauzi, 179-Spirit, 180-Jeffry, 181-Abdullah, 182-Adam, 183-Wak Bako, 184-Mat Thohir, 185-Muhd Irfan, 186-Antara Pos, 187-Ahmad Lokman, 188-Jose Manuel, 189-Mohd Shaari, 190-Aloq Laloq, 191-Zul-Jgk, 192-Tombak Berapi, 193-Khalid Che Lah, 194-Khalidmacola, 195-Tombak Berapi, 196-Nurazani CheLah, 197-Afirdaust, 198-Jaafar, 199-Nurazani, 200-Manz, 201-Zainal Putra, 202-XePc, 203-Pisau, 204-Shamz, 205-Wira Kenyalang, 206-Nasbadar, 207-Spy Satu, 208-May, 209-Tok Kiku YB, 210-Embrose, 211-ROxx, 212-Adiba Yasmi, 213-Amirul Yusuf, 214-Shiegin, 215-Jagbug, 216-Joe FZR. 217-MerahMoto, 218-Ahmad Shaju, 219-KunKH, 220-Khalid CheLah, 221-The Lakaran, 222-Saeif Agha, 223-Romario, 224-Media Shah Alam, 225-Maxma, 226-Tawau Gondrong, 227-Arbar, 228-Kasmat, 229-Mazran, 230-Salim, 231-Papagege, 232-Wan Salwati, 233-Johari....

Teramai Pembaca Dalam 7 Hari.

Blog Archive