Multiple Pages

02/08/2011

MCA Penang Kurang Ajar Dan Di Belasah. Dato' Fadzil Mana Hilang?

Oleh : HHalem.

1- China tetap China. Ketua Wanita MCA Penang, Puan Tan Cheng Liang, mempertikaikan Lim Guan Eng tentang sistem tender terbuka dimana Bumiputera berjaya memperolehi kebanyakan tender di Pulau Pinang.

2- Kita berbelah bagi kerana MCA adalah komponen BN dan Guan Eng adalah musuh tradisi Umno-BN.  Tetapi jika MCA mempertikaikan hak orang-orang Melayu yang mengikut lunas undang-undang dan peratoran yang sah, maka kita tahu pihak mana kah yang patut kita hentam.

3- Disini MCA patut dihentam habis-habisan. Penulis cukup teruja apabila Timbalan Yang Dipertua Persatuan Kontraktor Melayu Pulau Pinang Datuk Izham Omar Merican, dari Tetuan Zambina Wawasan Sdn Bhd, menentang MCA yang cukup biadap dengan memainkan sentimen rasis dan amat jahil. Kecelakan China Penang terserlah tidak kira parti mana mereka berada.

“Dengan hanya mempertikaikan pemberian kontrak kepada Melayu adakah MCA bersifat perkauman dengan memandang rendah keupayaan kontraktor Melayu yang dianggap tidak setaraf atau sebaik dengan kontraktor lain”

“Persatuan Kontraktor Melayu Pulau Pinang menolak dengan sekeras-kerasnya sentimen perkauman MCA yang menghina kontraktor Melayu dengan persepsi negatif ini”

“Saya sebagai Timbalan Yang Dipertua dan Pemangku Yang Dipertua telah berjumpa dengan Ketua Menteri supaya membantu warga kontraktor Bumiputera di Pulau Pinang dan ini disambut baik oleh Ketua Menteri”

“Ia menunjukkan sikap profesionalnya beliau tidak mencampur aduk hal politik dan tidak memilih kaum untuk membantu dan selalu bercakap berdasarkan fakta dan ini amatlah disanjungi ” kata Izham lagi

“Malah ahli-ahli persatuan saya amat menghargai pendekatan YAB Ketua Menteri yang tidak mewajibkan sebarang kontrak kerajaan mesti mendapat kebenaran ketua bahagian parti seperti yang dibuat sebelum ini

“Oleh itu bagi tiap-tiap projek yang ditawarkan oleh pihak kerajaan kepada kontraktor Bumiputera dengan cara tersendirinya memberi peluang kepada kaum-kaum lain (terutaman pembekal barangan dan sub kontraktor)”

4-  Hai !! Izham ni lebih nampak , memuji-muji Lim Guan Eng terlebih sangat. Berhati-hati, sebab China Penang tetap China. Penulis cukup faham apabila Izham terlebih memuji Guan Eng tentang, “YAB Ketua Menteri yang tidak mewajibkan sebarang kontrak kerajaan mesti mendapat kebenaran ketua bahagian parti seperti yang dibuat sebelum ini”

5- Ini adalah kerana ramai ahli-ahli persatuan Penang tidak sebulu dengan Ketua Bahagian Umno masing-masing. Masing-masing mempunyai kroni. Yang menyakitkan hati lagi terdapat juga yang terang-terang menyokong Pkr. Malah ada yang menyokong DAP Melayu Penang.

6- Izham memangku tugas YDP Persatuan, mana pergi mamak tongkang Fadill kita?

No comments:

Post a Comment