Multiple Pages

19/03/2012

Sebelum Lebam Biji Mata, Kadir Sheikh Fadzir Lari Tinggalkan Umno.


Oleh: HHalem.
Lari Sebelum Lebam Biji Mata.

1- Kebelakangan ini, akibat pengaruh Ku Li, TS Kadir Sheikh Fadzir sering tidak puas hati dan mengkritik Umno,  termasuk menuduh BN dan Umno membeli undi dan mengamalkan budaya politik wang. Perkara ini berlaku pada zaman beliau masih lagi berkuasa.

Ekoran tuduhan Kadir, pada 17 Mac lalu, Setiausaha Agung Umno, DS Tengku Adnan Tengku Mansor membidas Kadir supaya meninggalkan parti jika tidak berpuas hati.

Termasuk lah Lembaga Disiplin Umno sedang mengumpul segala bukti berhubung dakwaan Abdul Kadir dan jika betul, Kadir juga tidak dapat lari jika bersabit tuduhan.

2- Sebelum diambil tindakan, Kadir terus meletakan jawatan dan berhenti menjadi ahli Umno. Kadir,73, menjadi ahli Umno sejak tahun 1956.

"Saya baru saja menghantar surat kepada Setiausaha Agung Umno, peletakan jawatan selaku ahli Umno akan berkuat kuasa hari ini (Isnin),"

Kadir juga meletak jawatan selaku Bendahari Umno Bahagian Kulim/Bandar Baharu pada minggu lalu.


Kadir pernah menjadi
a- Exco Pergerakan Pemuda Umno Malaysia selama 10 tahun
b- Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno selama 24 tahun.

Jawatan politik yang lalu termasuklah:-
a- Ketua Pemuda Umno Negeri Kedah,
b- Setiausaha politik,
c- Setiausaha Parlimen,
d- Timbalan Menteri
e- Menteri Penuh (Menteri Penerangan dan Menteri Pelancongan).

Sekarang Kadir adalah Timbalan Presiden Angkatan Amanah Merdeka (AMANAH) iaitu sebuah NGO bersama-sama Ku Li dan Ong Tee Kiat (ex-Presiden MCA).

3- Apa yang penulis perhatikan, kebanyakan veteran Umno akan lantang mengkritik kerajaan dan Umno-BN, jika mereka tidak diberi apa-apa tugas mustahak termasuk Pengerusi mana-mana syarikat gergasi milik kerajaan. 

Trend sebegini bermula semenjak zaman Tengku Abdul Rahman lagi iaitu PM pertama Malaysia.

Bagi Kadir, sebelum beliau malu dan diambil tindakan displin, tidak terkecuali lebam biji mata, beliau terus resign dari Umno, jalan terbaik bagi beliau.


Sumber mStar.

2 comments:

  1. Biasanya orang DKK (Darah keturunan keling) mencebur diri didalam sesuatu jika dia tidak dapat keuntungan & menguasainya pasti dia akan mencetuskan masaalah pada yang lain, itulah perangai mamak.

    ReplyDelete
  2. Klu saya umno lah, saya kata kat PAS, DAP, PKR, please, please take this man. He will be such an asset to your party.

    ReplyDelete