Oleh: HHalem.
Ikuti kisah pelangan Celcom dibawah yang cukup marah dengan gelagat Celcom yang jijik dengan teknik pemasaran untuk menipu pelangan-pelangan mereka. Penulis sendiri mengalami masalah yang hampir serupa dengan Celcom yang cukup membosankan yang tidak henti-henti menghantar sms yang tidak ingin kita terima dan cukup menyakitkan hati.
Langkah selanjutnya ialah penulis sedang mengusahakan untuk menukar perkhidmatan 5+1 Celcom ke Maxis. Penulis rasa menyesal amat sangat kerana melangan perkhidmatan Celcom selama ini.
Ikuti kisah AK-47 dibawah yang kita sokong 500%. Bagi penulis gelagat Celcom yang menghantar sms iklan sesuka hati lebih teruk dari amarah kita terhadap Pok Nick PAS, Anwar PKR dan DAP Komunis.
Memang layak kita gelar “Celcom Haram Jadah”
...start..........
Celcom Ingat Boleh Buat Ikut Suka Hati Mak Bapak Dia Orang Ke Kat Negara Ni?
Penulis sudah dua kali menerima sistem pesanan ringkas (SMS) berikut;
“Pelan Mobile Internet Lite percuma anda akan berakhir pada 16/7/12. Caj langganan RM28/bln akan dikenakan selepas itu. Htr STOP ke 23312 sebelum 9/7/12 untuk hentikan servis.”
Mati-mati penulis ingat ini adalah satu bentuk perniagaan kurang sihat yang dilakukan oleh pihak ketiga.
Dengan niat untuk memaklumkan kepada Celcom (talian yang digunakan penulis), penulis pun mendail 1111.
Tahu apa jawapan yang penulis terima, sms itu dari pihak Celcom rupanya.
Pengesahan itu mudah aje, pasal hantar balik Stop ke nombor yang bermula dengan 2 kata pegawai perkhidmatan pelanggan yang jawab call adalah nombor Celcom, kalau mula dengan 3 atau lain, bukan Celcom.
Baca sms itu berulang kali…apa yang anda dapat nilai?
Perkara yang nyata ialah Celcom melakukan paksaan kepada pengguna mereka untuk melanggan satu bentuk perkhidmatan dari pihak mereka.
Penulis tak pernah mintak sebarang Pelan Mobile Internet Lite percuma.
Telefon bimbit penulis pun budak yang jual kat Low Yat tu dulu cakap 2G…maknanya tak boleh support fungsi internet la kot.
Jadi, pertama sekali, Pelan Mobile Internet Lite percuma tu tak guna, penulis tak pakai.
Keduanya, penulis kena hantar sms (walapun percuma) untuk lebih kurang memberitahu…”eh eh..gua tak mau la…ish gua tak mau la”.
Kepala hotak mangkuk ayun kat Celcom tu semua.
Bila tak pohon, tak pakai dan tak boleh pakai, secara tiba-tiba penulis perlu hantar sms kata Stop.
Kalau tak hantar maka setiap bulan kena bayar RM28. Itu bukan paksaan ke?
Aku tak mintak in the first place, lepas tu aku kena hantar sms merayu janganlah suruh aku guna Pelan Mobile Internet Lite, aku tak nak bayar RM28 tu.
Bendanya bukan apa, kalau sejuta pelanggan Celcom terima sms camtu, bayangkan sebahagian besar tak layan, ingat itu sms penipu dari pihak ketiga, tak pasal-pasal sebahagian besar dari mereka terpaksa bayar RM28.
Sedap aje Celcom suka-suka offer kononnya secara percuma, lepas tu kena ken hantar sms kata STOP, kalau tak hantar sms, kira dah terima le offer tu dan kena bayar.
Bukankah sepatutnya hantar sms tanya berminat nak langgan atau tidak, lepas tu siapa berminat hantar sms ” Minat”.
Ini tiba-tiba bagi percuma, yang nampak benor tak ikhlas dia punya percuma tu, lepas tu kalau tak jawab kena bayar.
Apa orang-orang kat Celcom ingat negara ini bapak diaorang punya ke? Main sukahati buat amalam perniagaan macam ni.
Penulis tidak akan hantar sms STOP tu. Pasal penulis memang tak mintak dan tak nak sebarang pelan dari mula. Celcom yang harus hentikan budaya perniagaan tidak sihat ini.
Masalah ini kami akan cuba bawak ke sidang media pak-pak menteri yang berkenaan. Kalau Rais Yatim atau Ismail Sabri tak berani nak cakap apa-apa, mungkin lebih baik diaorng pun letak jawatan ajelah.
Akhir rencana ini, maka persoalannya, sebagai sebuah syarikat telekomunikasi yang besar di negara ini, apakah bentuk etika perniagaan yang dipegang oleh Celcom?
Aku bagi ikut sukahati aku, kalau kau tak nak kau kena merayu kat aku untuk berhenti, kalau tak sila bayar yea setiap bulan.
Inikah etika perniagaan Celcom. Memalukan.
Oleh: AK-47
...end.....
Sumber dari MyNewsHub.
dasar kerajaan untuk memberikhidmat yg murah dan berkualiti kpd pengguna sebenarnya tidak berapa tercapai..banyak syarikat2 baru diberikan lesen kononnya utk bersaing supaya rakyat mendapat manafaat dari persaingan tersebut..kualiti perkhidmatan mereka sebenarnya sangat teruk..
ReplyDeletecelcom buat hal lagi...dulu dia htr sms iklan tak kira masa. tgh mlm ka, awal pagi ka dia htr sms. pastu org ramai komplen dia stop sat. La ni buat pulak lagi. Aku pun dah fed up dgn depa ni.
ReplyDeleteKekeke aku dah terminate line tipon sialcom aku sbb dalam masa 2 hari bil aku melambung jadi 200++, aku komplen dgn careline dia ckp aku guna internet. Pastu depa bar line aku, aku suh depa buka balik, tak sampai 5 jam bukak bar, tipon aku kena bar balik sialcom htr mesej kata aku dah guna lebih 150++ untuk internet. Aku tak puashati pastu gi ke service center sialcom, suh diorang check balik akauan aku pastu depa kata aku guna internet lebih dari RM1000++ tapi sialcom bg diskaun cakap dan aku just kena bayar RM 368 je. Aku cakap aku taknak bayar dan nak komplen pasal haram jadah mana ada aku guna internet sampai lebih 1000 dalam masa 3 hari. Dan aku taknak bayar service yg aku tak guna aku suh depa buka bar tp depa cakap kena bayar 368 tu dulu. Aku pun bayar je pastu aku terus pi digi tukar line petang tu juga sbb sayang kat no lama dah lebih 10 tahun guna, spttnya dalam masa 3 hari je dah bleh tukar line, tapi bila aku call tanya digi awat tak bleh guna lagi line digi, depa cakap sialcom taknak lepaskan aplication aku untuk tukar line sialcom ke digi, aku terus hangin lagi, aku call lagi kat sialcom service center tanya sbb apa tak lepas lagi line aku, hutang aku dah pun bayar, depa cakap ada kesilpan teknikal sikit dan depa dah betulkan pastu depa suh aku pi digi apply sekali lagi, lepas apply kali kedua baru aku dpt guna line digi, buat masa ni aku sgt puashati dengan service digi walaupun coverage dia tak sehebat sialcom. Dah lebih 6 bulan lepas aku tukar line, tp bil terakhir sialcom tak sampai2 sampai lgi.
ReplyDeleteDulu ( dah tak ingat ) CELCOM hantar sms jam 3.30 pagi, bini aku tanya siapa hantar mesej tengah dia duk sedap tidok. Aku kata aku tak tau siapa yang hantar. Bini aku sudah syak kononya sms itu dari GF aku. Tak mungkin rakan niaga atau member nak hantar sms kul 3.30 pagi. Last-last aku kena bertengkar dengan bini aku tak tentu pasai Tak guna punya CELCOM BEDEBAH.
ReplyDeleteDINO..
:-) Ini cukup klasik Tuan Dino..
Deleteinilah akibatnya jika syarikat komunikasi yg besar didalangi oleh pak2 menteri..jgn kata tidak k..blh bt sesuka hati sbb ada perisai kebal antara mereka..
ReplyDeleteundilah DUMNO/BN lagi....padan muka kau semua.
ReplyDeleteCELCOM memang didalangi oleh kroni2 bangsat DUMNO/BN.
Humbankanlah DUMNO/BN kat longkang Anon 08/07/2012 00:37....save your marriage...
kalau kau bertengkar dengan bini kau ke atau cerai ke....DUMNO/BN yang buat.
Masa tu...padan muka kau!
patut la .... CELCOM adalah cara PAKATAN HARAM cari duit ni nampak nya .... check tengok siapa chairman dia .... tah musuh dalam selimut NAJIB apa ... ambik duit kita lebih kurang satu billion bagi kat pakatan haram suruh tumbang kerajaan ..... nanti malaysia lebih teruk dari timur leste .....
ReplyDeleteMemang selama ini terdapat syarikat2 gergasi negara yang sewenang2nya saja menipu rakyat dengan pelbagai promosi keliru.Ada orang merungut syarikat insuran motor vehicle lebih tamak dari 'ALONG' yang bezanya satu ada lesen /satu lagi kantoi. Pihak kerajaan diharap lebih peka menangani masaalah ini. Jangan sampai rakyat menuduh menteri ada syer sebab itu tak ambil tindakan. Yakinlah bahawa rakyat sekarang akan ubah 'menteri' kalau tindakan tamak syarikat2 'melampau tamak' ini tidak dibendung.Rakyat juga ingin nak merasa yang agak mewah tapi janganlah pula yang mewah itu harganya pula teramat mewah. berpatutanlah dan ikut peredaran masa..hulur tali padan patut..
ReplyDeleteMACAM HARAMMMMMM!!!!!!
ReplyDelete