Posting Beberapa Jam Yang Lalu.

09/09/2011

Video Zainal Kling: Tanah Melayu Tidak Pernah Di Jajah


Oleh : HHalem.
Profesor Datuk Dr Zainal Kling


Malaya Tidak Pernah Di Jajah? Memang konfius.

1- Semenjak dari Standard 1 sampai dah nak masuk kubur, kita difahamkan Tanah Melayu di jajah hampir 500 tahun, tetapi sekarang kena adjust semula pemikiran.

2- Jadi sambutan 31 Ogos setiap tahun, apa maksudnya?
Kena lah kita sambut Hari Malaysia pulak.

3- Kita tunggu apa kata Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim.

Profesor Datuk Dr Zainal Kling

Berdasarkan fakta sejarah, Tanah Melayu "tidak pernah terjajah", sebaliknya, hanya dinaungi atau dilindungi oleh British, kata sejarahwan Profesor Datuk Dr Zainal Kling.

"Fakta sejarah menunjukkan Tanah Melayu tidak pernah terjajah (oleh British). Ini mesti dibaiki dari sekarang oleh semua pihak sama ada pelajar, guru, ahli politik atau pentafsir politik," katanya.

Sejak Perjanjian Pangkor ditandatangani pada tahun 1874, tidak pernah tercatat dalam perjanjian itu bahawa negeri akan dijajah, sebaliknya hanya dilindungi atau dinaungi.

"Dinaungi tidak sama dengan kolonial... Hanya tiga negeri sahaja yang merupakan tanah jajahan iaitu, Singapura, Melaka dan Pulau Pinang.

"(Negeri-negeri) yang lain adalah dinaungi (atau) dilindungi... Sejak mula Tanah Melayu bukan tanah jajahan atau koloni. Ini fakta sejarah dan perspektif sejarah (itu) perlu diubah.

"Jangan kita sebut, kita terjajah selama 400 tahun. Itu adalah kesalahan yang amat besar," katanya di Putrajaya hari ini.

MKN: Kesan pentadbiran British satu bentuk penjajahan

Tanah Melayu hanya terjajah selama dua tahun sewaktu pemerintah Malayan Union pada awal 1946 hingga akhir 1947 dan di zaman penjajahan Jepun.

Sementara itu, Majlis Profesor Negara (MPN) dalam kenyataannya berkata, zaman pentadbiran British yang disamakan dengan "penjajahan British" sebenarnya tidak sahih dan tidak wajar digunakan.

Bagaimanapun, menurut majlis itu "kesan pentadbiran British itu merupakan satu bentuk penjajahan".

"British diberi kuasa untuk 'mentadbir' dari segi pengurusan am dan kewangan serta eksploitasi khususnya sumber alam.”

"Penilaian pengkaji sejarah kolonialisme British terhadap perilaku 'penjajahan' British itu disifatkan sebagai 'breach of trust' atau 'indirect rule'.”

"Mereka kelihatan melakukan penjajahan walaupun tidak sahih, walaupun hal ehwal Persekutuan Tanah Melayu terletak bawah pentadbiran Pejabat Tanah Jajahan di Britain tetapi kedaulatan Melayu tetap terpelihara," kenyataan itu dipetik
Comments / Pandangan Melalui Facebook

14 comments:

  1. Bergelar Profesor, tak semestinya pandangannya tak boleh disanggah.

    Adalah satu kebodohan yang nyata, jika Perjanjian Pangkor membariskan ayat berikut:"Dengan ini, British menjajah Tanah Melayu dari segi politik dan ekonomi,..bla..bla..blaaa"

    British tahu orang Melayu mempunyai sikap lemah lembut dan mudah dipujuk. Caranya lebih teratur dan tidak menyakitkan, berbanding Belanda yang menghadapi ancaman buluh runcing di Tanah Jawa.

    Itulah penjajahan secara berhemah.
    Alahai Zainal Kling...

    ReplyDelete
  2. Pheeewww Tuan Brahim:-)

    "Penjajahan Berhemah" cukup klasik.

    Mat Sabu pun sondol/jajah Normah secara berhemah.

    Bayangkan Mat Sabu gi kat Normah kata seperti berikut,
    'Normah dengan ini aku nak taklok dan jajah kamu dan terus sondol kamu'.

    Lari lintang pukang Normah, terus report kat laki dia.

    Kaedah berhemah Tok Mat Sabu Komunis, telah berjaya menawan dan takluki Normah.

    Mungkin mamak Keling ni kawan baik Barat.
    Nak baiki image Barat. Berfikiran Barat, bukan fikiran Melayu.

    Lagi pun dia Kling kan.:-)

    ReplyDelete
  3. Setuju...Professor zainal keling sama bangang dengan mat sabu komunis!

    ReplyDelete
  4. nak tahu gak kalau Tanah Melayu tak pernah dijajah jadi kenapa kita SAMBUT 31 Ogos pada setiap tahun??? aku mmg kompius ni dgn kenyataan terbaru prof ni

    ReplyDelete
  5. Prof Keling ni mungkin berfikiran Barat, maka image buruk Barat yang suka menjajah beliau cuba bersihkan.

    Dari satu segi pandangan Prof ni mungkin ada baik nya juga.

    Jika British tidak pernah menjajah Tanah Melayu, maka si Komunis tu tidak ada tujuan hendak menentang British. British bukannya menjajah pun.

    Ia mengesahkan Komunis angkat senjata untuk takluk Malaya. British dan Sultan-Sultan bekerjasama ketika itu. Terhapusnya British secara automatik terhapuslah Sultan.

    Menghapuskan Sultan bermakna menderhaka. Komunis yang diharamkan memang menderhaka pun. Mat Sabu menyokong komunis tertakluk katagori menderhaka juga.

    Jika Malaya tidak pernah di jajah seperti Thailand (kecuali 2 tahun ketika Malayan Union), hilang lah sikit perasaan inferiority complex.

    Melayu boleh stand-tall dan mendabik dada dan rasa superior dgn bangsa sendiri yang tidak pernah dijajah.

    Sambil berjalan-jalan apa kah perasaan yg kita kehendaki.

    Aku, Melayu yang pernah dijajah dan dibodohkan

    atau

    Aku, Melayu yang tidak pernah dijajah dan pandai kerjasama dgn British.

    Anyway, the feeling right now is suck.
    Sekarang perasaan macam taik-kucing. Konpius gila.

    Dah la konpius dgn Mat Sabu Komunis gila tu, mamak tongkang keling ni kasi konpius lagi.

    ReplyDelete
  6. sebenarnya 31 ogos adalah hari pembentukan satu negara baru, kesatuan negeri melayu bersekutu/tak bersekutu negeri selat tak masuk singapura.. ia adalah hari kebangsaan.. pembentukan negara baru, dan perlembagaan baru secara demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan.. sebelum ini kita terpisah antara negeri dan ditadbir oleh penasihat british yg punyai kuasa eksekutif ~ johar fahmi

    ReplyDelete
  7. Apa yg aku tau, dulu kita ada negeri melayu bersekutu, negeri melayu tak bersekutu dan negeri selat. negeri selat ialah p.pinang, melaka dan singapura, negeri bersekutu pulak, negeri selangor, perak, negeri sembilan dan pahang,akhir sekali negeri tak bersekutu adalah negeri perlis, kedah, kelantan dan terengganu serta johor. negeri selat 100% british control, negeri bersekutu ada residen british dan negeri tak bersekutu di bawah naungan siam, kecuali johor yang Punya penasihat british. jadi kalau nak kata tak di jajah, agaknya cuma negeri johor aje kot.TOLONG BETULKAN SAYA KALAU SAYA CAKAP TAK BETUL.

    ReplyDelete
  8. Banyak pembacaan Johar dan Anon 23:49:-)

    Sekurang2 nya, ada hikmah di semua sebalik kes-kes yg muncul ini.

    Kita membaca kembali Sejarah silam kita.

    Mengenali sejarah, bermakna mengenali diri.

    Kata org tua-tua, kita sedar siapa diri kita.

    Bukan mcm Mat Sabu yg tak sedarkan diri.
    Kata org tua-tua, lupa daratan.

    ReplyDelete
  9. ..memang benar seperti kata anom 23:41 dan 23:49 tu dan mungkin itulah yg dimaksudkan oleh Prof Zainal. Negeri yg betul2 dibawah jajahan British ialah Melaka, P Pinang dan Singapura. Negeri lain hanya berada dibawah naungan British dan Siam. Maknanya tidak dijajah menjadi hak milik mutlak British tetapi pihak kerajaan negeri menswastakan urusan pentadbiran tanah dan sistem percukaian. Kalau dijajah maka sudah tentu Sultan/Raja tidak wujud lagi pada masa itu.

    Sebagaimana kata Prof itu, penjajahan sebenar cuba hendak dilaksanakan oleh pihak British semasa cadangan untuk menwujudkan Malayan Union yg ditadbir terus dari London dan sistem beraja dimansuhkan serta diberi pencen kepada raja-raja Melayu yg terlibat pada tahun 1946. Perlu diingat bahawa kedudukan negeri-negeri di Tanah Melayu tidak seperti sekarang kerana mereka adalah bebas dan punya kerajaan dan raja masing-masing.

    Cadang Malayan Union iaitu untuk memjajah Tanah Melayu secara total telah mendapat tentangan orang Melayu serta Raja-Raja Melayu yg dicetuskan oleh Dato Onn. Dato Onn berjaya menyatukan seluruh negeri dalam Tanah Melayu untuk mendesak supaya British menyerahkan urusan pentadbiran kepada anak negeri. Dalam masa yg sama pihak penganas komunis Bintang Tiga pula keluar dari hutan dan membuat huruhara....seterusnya bacalah sejarah..jangan jadi macam si Mat Shabu talibarut komunis..

    Pak Pandir

    ReplyDelete
  10. As-Salam Tuan Hhalem...

    "Those who forget the past are condemned to repeat it."
    The haunting words of George Santayana reminds us that the lessons of history are invaluable in determining the course of the future.

    Malangnya Mat Shabu @ Mat Busa ( Buta Sejarah)...mahu menghidupkan nyawanya dengan bermain API politik dgn menjolok sarang tebuan Tanah dengan fakta sejarah petikan manakah Mona Gersang yang amat di gemari beliau semasa dalam alam persekolahan dulu.

    Nyawa Pakatan Haram sedang dalam menghitung Hari untuk dibakar mayat mereka  kerana hampir setiap minggu Ada saja isu isu bodoh yang timbul.

    Intipati Jalan ilmu Mat Sabu ialah kita di JAJAH Dan Komunis lah hero kita untuk membebaskan  Tanah Melayu ketika itu.

    Kita pada ketika ini di jajah oleh barat dalam pelbagai bentuk mental, material, pemahaman politik, Wang ringgit Dan bebagai lagi. 

    Lihat sahaja Perisian Komputer iPad, Microsoft, Blackberry , Mc Donalds, KFC, perkauman komputer dsb... Ini semua jajahan.

    Malangnya Ada kelumpok  golongan puak kaum di negara kita fikiran Dan fahaman mereka di JAJAH oleh Al-Juburi Anuwar . Fahaman cebisan taksub juga kepada Nik Aziz, Hadi Awang serta AMBiGa busuk.

    Penjajahan Kepala bingai mereka ini menghalalkan pelbagai perkara Dan memperbodohkan diri sebodoh bodohnya Demi mempercayai Al-Juburi.

    Mat Sabu kena kena kenal Sejarah...bahawa negeri bersekutu pada ketika itu mengikut fahaman kata orang utara ialah Pahang, Perak Selangor Dan Negeri Sembilan...Hoi Mat Sabu Pak Hang Berak Bercamuk tengah Jalan...

    ARK2

    ReplyDelete
  11. HHalem ..tu lah kecik kecik dulu mak suruh pi sekolah awak ponteng, kan dah tak tau sejarah. Betul la kata Profesor zainal tu. lain kali bila senang amik subjek sejarah kat kolej, kalau pergi kolej atau Uni la. Mat salleh dari eropah selalu ingat Melaka tu tanah melayu. Yang kena jajah melaka, pulau pinang dan singapura-pura. yang jadi kawasan lindungi the rest of you all.

    Kuasa sultan lebih kuat di kawasan ni, british , belanda takut sikit sebab power sultan tanah melayu memang jelas. Sultan dan ugama islam memang dah hand in hand masa tu. Sebab tu tak ada all out war. Brtiish memang tak suka deal ngan sultan sebab setiap langkap kena go thru sultan, sultan mesti setuju. sebab itu omputih lebih suka deal ngan cina, bisness men malaya , yang kontrol ekonomi malaya. Sebab tu omputih geng ngan cina.Sebab its all about bisnes and kekayaan. dia orang nak tu saja. Tapi kena hati hati kalau sultan tak setuju. sebab tu tunku tak ada pilihan kena baik ngan cina sebab bila malaya merdeka duit tak ada, ekonomi nunggu tergolek sebab omputih dah curi harta malaya. Yang tolong dapatkan pinjaman bank dunia untuk tunku dan tun razak - tu la bisnessmen cina dan omputih la.Yang bayar kos duduk kat london untuk nego merdeka, bisnesmen cina la. Jadi orang macam tunku tentu kenang budi cina yang dah tolong dia. Kamu semua, nak harapkan tau sejarah sendiri pun ..tak berbaloi la berharap kat kamu semua.

    Tapi tunku la orang nya yang tolong selamatkan burhanuddin helmy keluar dari penjara singapura sebab peristiwa natrah dulu. meh sini sapa yang kata burhanudin lebih hebat dari tunku. sekurang kurang nya tunku tak tepuk dada kata dia yang selamatkan burhanudin sehingga burhanudin keluar penjara. Dan burhanuddin sendiri berterima kasih pada tunku dan ngaku tunku hebat sebab tak siapa sangka tunku dapat lepas bukan saja burhanuddin tapi melayu yang di hukum gantung. BURHANUDDIN TAK BODOH MACAM MAT SABU DAN TAU BILA NAK BERTERIMA KASIH.

    AGAMAN

    ReplyDelete
  12. Tuan PakPandir/ARK2:-)

    Yang menjadi mesalahnya sekarang rata-rata ahli akademik, pelajar sekolah dan orang kampong memahami bahawa Melayu di jajah sebelum kependudukan British pada 31 Ogos 1957 di Tanah Melayu. Pentadbirannya disebut Pentadbiran British.

    Ini tidak kira samaada Negeri Selat, Negeri Melayu Bersekutu, Negeri Melayu Tak Bersekutu.

    Ramai yang membenci apa sahaja sistem yang dibawa oleh British, termasuk sistem percukaian dan pentadbiran negeri. Ingat tanpa sistem British, infrastructure Tanah Melayu tidak akan berada seperti yang ada sekarang. Penulis cukup kagum dengan PWD (JKR sekarang) yang diperkenalkan oleh pihak British.

    Thesis yang dikeluarkan oleh Majlis Profesor Negera (baca: Majlis, bukannya Zainal Kling seorang, sekali lagi baca: Majlis) memerlukan pengkajian ilmiah yang lebih menyeluruh untuk diterimapakai sebagai bahan muktamat.

    Juga MPN, jurucakapnya Zainal sebagai seorang Profesional, ada menyebut ‘Mencadangkan’, tidak pula disebut kepada siapa, cukup jelas thesis MPN perlu pengkajian ilmiah mendalam.

    Sebenarnya CADANGAN MPN lebih menepati kepada hypothesis dari thesis.

    Berbalik kepada Merdeka 31 Ogos, ia lebih merupakan Merdeka dari segi minda dan belenggu pentadbiran British, bukannya penjajahan-penaklukan yang difahami pada hakikatnya. Bermakna 31 Ogos masih lagi relevan.

    ReplyDelete
  13. mantappp...kawe dah link demo dlm artikel terbaru kawe.

    ReplyDelete
  14. Tuan Panglima:-)

    TQ Tuan

    ReplyDelete

Terima Kasih Kepada Pembaca Setia Berikut (233) :-

Ribuan Terima Kasih dan Penghargaan Kepada :- 1-Aku Pasbuih Siamang(GMC), 2-Ngentom Bulan, 3-EfyHelmy, 4-Wak Jengkol, 5-Media Permatang Pauh, 6-Gelombang Rakyat, 7-Pak Habib, 8-AloQ StaQ, 9-Gelombang Wangsa Maju, 10-Pacat, 11-Kota Sarang Semut, 12-Blogen Starz, 13-Suara Lensa, 14-Pendita Kain Singkat, 15-Pemuda UMNO Bahagian Tapah, 16-Razaq Saleem, 17-KL Boyz, 18-Remedy, 19-Jed, 20-Jiwa Paradox, 21-Anak Bangsa, 22-Sungai Rapat, 23-Realiti Mulut Melayu, 24-Yuseri Yusoff, 25-Eeka, 26-Papa Gomo, 27-Puteri UMNO Msia (Cyber Trooper), 28-Puteri UMNO Msia (Gerbang Tempur), 29-Hafiz, 30-Anak Seberang, 31-Wan Cikgu Muzik, 32-Link Msia, 33-AhmadKhairulNizar, 34-Radzuan Jalal, 35-Durahiem Satar, 36-Sakaria Mohd, 37-Det Guaq(IBSBina)-Jantan Man, 38-Mal Jor, 39-Pemuda TG, 40-Putra Melayu, 41-Abe Zul=Zulkufli Hussin, 42-Hulu Langat-Horas, 43-Zulkufli=Abe Zul, 44-AkuBekasPkr, 45-Tenggara EnalRahim, 46-LamiaFamilia Ajai62, 47-SFH70, 48-SangKuriang Malaya, 49-Cr.Lukman Moidin, 50-Terbey Lastik, 51-Boyjot71, 52-Siti Fatimah, 53-Dewi Sue, 54-Bujang Senang, 55-Bee Qs, 56-Gerakan Timur, 57-CostaCurta, 58-Jemari Kasturi, 59-Semut Hitam, 60-Harith Haiqal, 61-DK Ku-Bro, 62-Teacher Fadzly, 63-Tepak Bersulam Zack, 64-Alida Mahmod wife Jalaini Ajai, 65-Mohd Zainudin, 66-Azman Naim, 67-GhostWriter, 68-Darah Satria, 69-Zayyat, 70-Zulkifli Yunus, 71-Khaidir Baharudin, 72-Hsya Feeqah, 73-Meow Bergaya, 74-Syed Abu Sayyaf, 75-Tinta Jambu, 76-HHalem, 77-Jason Wade, 78-Cikgu Mat, 79-Mohd Ali, 80-CoolMore, 81-MelayuWawasan 1Msia, 82-MZaifful, 83-Keris Panas, 84-Keris Jentayu, 85-Wau Janak, 86-Zuraini Kamal, 87-Lukes, 88-Naluri rakyat, 89-Mohd Azlan, 90-Nemo, 91-Md Shawall, 92-Lat Alang, 93-Apai Sepai, 94-Abdul Majid, 95-Nemo, 96-Topan, 97-Myia, 98-Mohd Najib, 99-Gensuri Lestari, 100-Muhammad, 101-Webmarhaem, 102-Mohd Najib, 103-Che Nal, 104-Ahmad Razali, 105-Nazari Mohd, 106-Benny Fizz, 107-Panglima Hitam, 108-Mohd Kamarulzaman, 109-Hanafi, 110-Halim Mansur, 111-Jieiyha, 112-G13, 113-KapakTajam, 114-Al Malek Fuat, 115-Izhar Aziz, 116-Norhaliza, 117-Faridah Akafera, 118-Tauke Ikan, 119-MelaysiaNews, 120-Bongphalla dara, 121-Kepek, 122-Malaysia News, 123-JayBoss, 124-Parti Gerakan Kota Alam Shah, 125-Nas Japan Bikes, 126-Yus Mentor, 127-Putra Merdeka, 128-Lembing Maya, 129-Krie Zamimi, 130-Byll Bella Huda, 131-Zulizah Rahim, 132-Ahmad, 133-Anwar Zainudin, 134-Rosli Ibrahim, 135-Ahmad Latif, 136-Uzumaki, 137-Mantoya, 138-Maskinah, 139-Pak Ngah, 140-Retro Blue, 141-Azimat, 142-Ramle Nahkoda, 143-Suhaimi Bahari, 144-Lala, 145-YY, 146-Kapt Bokkari, 147-Sudirman Dullah, 148-Sudik, 149-Noraswan, 150-Adlin Sayang, 151-Mr M, 152-Junid, 153-Gadis, 154-Faizi, 155-Razif, 156-RF Lias, 157-Inshyirah, 158-Muhaimin, 159-Misai Kanzzs, 160-KialJr, 161-Pye Geo, 162-Abu Idris, 163-Binjai Manis (Rosli Othman), 164-Roslan, 165-Asmah Karamin, 166-Asmah Karamin, 167-Man Pokya, 168-Nor Alfilaili, 169-Shahidan Begonia, 170-Ismail Bukit Mas, 171-MiaZara, 172-Adnan Aziz, 173-Pas Bukit Sentosa, 174-Zalina, 175-Al Maliki, 176-Jun Salleh, 177-Shahril, 178-Pauzi, 179-Spirit, 180-Jeffry, 181-Abdullah, 182-Adam, 183-Wak Bako, 184-Mat Thohir, 185-Muhd Irfan, 186-Antara Pos, 187-Ahmad Lokman, 188-Jose Manuel, 189-Mohd Shaari, 190-Aloq Laloq, 191-Zul-Jgk, 192-Tombak Berapi, 193-Khalid Che Lah, 194-Khalidmacola, 195-Tombak Berapi, 196-Nurazani CheLah, 197-Afirdaust, 198-Jaafar, 199-Nurazani, 200-Manz, 201-Zainal Putra, 202-XePc, 203-Pisau, 204-Shamz, 205-Wira Kenyalang, 206-Nasbadar, 207-Spy Satu, 208-May, 209-Tok Kiku YB, 210-Embrose, 211-ROxx, 212-Adiba Yasmi, 213-Amirul Yusuf, 214-Shiegin, 215-Jagbug, 216-Joe FZR. 217-MerahMoto, 218-Ahmad Shaju, 219-KunKH, 220-Khalid CheLah, 221-The Lakaran, 222-Saeif Agha, 223-Romario, 224-Media Shah Alam, 225-Maxma, 226-Tawau Gondrong, 227-Arbar, 228-Kasmat, 229-Mazran, 230-Salim, 231-Papagege, 232-Wan Salwati, 233-Johari....

Teramai Pembaca Dalam 7 Hari.

Blog Archive