Posting Beberapa Jam Yang Lalu.

30/11/2011

PANAS GILA: Aziz Bari Akan Berhenti Dari UIA. Bermakna Beliau Akan Di Buang Dalam 7 Hari Lagi.


Oleh: HHalem.

1- Sebelum ini kita menulis bahawa Aziz Bari telah menyedari bahawa nasib diri beliau tidak akan lama di UIA. Beliau telah membuat rayuan terakhir dan menagih simpati kepada mana-mana parti politik pembangkang untuk menolong menyelamatkan beliau.

“Nak bertanding dalam politik,  sertai politik perlu duit.  Siapa yang sanggup bagi duit” Aziz Bari merayu di sini >

Kita juga menulis supaya tunggu dan lihat, parti mana kah akan mendengar rayuan Aziz Bari yang sangat-sangat memerlukan bantuan kewangan untuk bertanding.


2- Hari ini samaada kita gembira atau pun tidak, Aziz Bari sedang membuat keputusan untuk berhenti dari makan gaji yang tidak iklas dari UIA.

“Saya akan memberi jawapan didalam seminggu samaada akan kekal sebagai Professor di UIA atau berhenti dengan serta merta”

    -    Aziz Bari memaklumkan kepada FMT di Akademi Merdeka, semasa mengenai Perlembagaan di anjur oleh Institute for Democracy and Economic Affairs (IDEAS).

Pada pandangan penulis, jika kes 7 hari seperti ini, bermakna Aziz Bari telah menerima surat tunjuk sebab dari Lembaga UIA supaya Aziz memberi jawapan kenapa beliau tidak patut dibuang dari UIA. Jika jawapan tidak memuaskan beliau akan dibuang atau beliau sendiri meletak jawatan dalam masa 24 jam untuk menutup aib.

Bertahun-tahun beliau berakar umbi tidak mahu berhenti dari UIA, dengan kesalahan demi kesalahan dan beliau sanggup mengigit tangan yang memberi makan kepada beliau; maka kes kali ini kita lihat Aziz Bari akan dibuang dari UIA.

Ia lebih kepada ‘dinasihatkan berhenti’ untuk menjaga maruah, air-muka dan periuk nasi masa depan beliau.

3- Alasan yang diberi oleh Aziz Bari kenapa beliau akan berhenti, bernada seperti orang yang amat kecewa. Dan ia mudah memperdayakan sesiapa yang tidak arif dengan selok belok tipu muslihat sang Prof saka ini.

“Orang sekeliling saya, terutama rakan-rakan, sedang merana kerana buatan saya”

“Contohnya, salah seorang sahabat saya melancarkan buku beliau. Beliau menyebut nama saya sebagai tanda penghargaan. Hanya kerana itu setengah pihak telah mempersoalkan kawan saya”  - Aziz Bari kepada FMT

Baru sekarang beliau teringat kawan-kawan apabila telah ditimpa bencana. Baru sekarang teringat bahawa buatan beliau akan mempengaruhi orang sekeliling yang tidak terlibat dan berdosa. Sebelum ini tidak terfikir langsung.

Sebelum ini juga beliau mengambil sikap, ‘pergi mampus dengan kawan-kawan’ dan ‘siapa peduli dengan kawan-kawan’ apabila beliau bolos dari sebarang tindakan berkali-kali, untuk menunjukan beliau 'pakar' undang-undang dan tidak lut dek amaran dan saman.

Sungguh aneh dengan sikap beliau kerana beliau tidak langsung memikirkan akibat dan hati berjuta orang-orang Melayu Islam dengan bersifat kurang ajar dengan Baginda Sultan Selangor. Tetapi beliau amat mengambil berat, hati dua tiga kerat sahabat beliau.

Dengan itu ia jelas menampakkan bahawa Aziz Bari betul-betul terjebak, terjerat dan akan dibuang dari UIA dan hanya menunggu masa sahaja. Ini kerana beliau berkali-kali menyatakan yang beliau tidak akan sekali-kali berhenti dengan sukarela dari UIA jika beliau tidak dipaksa berbuat demikian. Ini adalah kerana beliau amat mencintai UIA dengan kebebasan yang diberi.

Isu Berpolitik Dalam Masjid.

4- Jadi kemana Aziz Bari akan pergi jika beliau dibuang dari UIA dengan ‘dinasihatkan berhenti’?

Tiada jalan lain sekarang kerana mana-mana Universiti yang waras tidak akan menghampiri beliau. Jalan yang masih terbuka ialah bertanding didalam PRU13 atas tiket PKR-PAS.

Jadi setakat mana kah perbincangan beliau dengan PKR-PAS?
Masih lagi didalam proses pinang meminang dan tawar menawar dengan mengharapkan potensi jangka panjang dan cepat naik anak tangga.

“Jika saya berhenti dari UIA, tidak bermakna saya akan memasuki mana-mana parti politik. Saya tidak mahu komit lagi. Biar saya fikir dahulu
-      Kata Aziz Bari menandakan proses pinang meminang belum lagi selesai.

Peluang Aziz Bari membuka firma pakar runding dan menjadi Con-Sultan kepada Kelantan, Kedah dan Selangor amat cerah dan luas, terutama perkara-perkara yang berkaitan dengan Royalti Minyak dan Hudud.
  
Comments / Pandangan Melalui Facebook

8 comments:

  1. kerbau balar ni patut berhenti sejak dulu lagi dari UIA..menyusah kan orang dan bebudak u yang nak timba ilmu!!!, setakat prof bayam ni, berlambak kat Malaysia. Bayar gaji mahal2 takder faedah pun kat kerajaan!!!..

    ReplyDelete
  2. Nak di salai tak ada orang nak makan...daging pahit...nak di gulai daging dah keras kematu,orang jenis ni cincang-cincang bagi makan buaya je.

    ReplyDelete
  3. Bro,
    Baguslah kalau aziz keluar dr UIA. Dapat pula dia berbudi kpd negaranya melalui politik. Selain dapat menolong rakyat di kawasannya, dapat pula dia menjadi penasihat bidang undang2, bidang perlembagaan yg menjadi kepakarannya. Elok sangat kalau aziz dapat menggantikan tok guru besar yg akan ke Sungai Buloh tak lama lagi. aziz patut isi kekosongan itu. Lihat bagaimana dia gunakan ilmu pakar perlembagaannya.

    wmwi

    ReplyDelete
  4. Pakar? siapa lantik dia jadi pakar? Pakar? siapa yang kata dia pakar? Pakar? Manusai mana yang memberikan taraf dia sebagai pakar?

    Entah lah !! sendiri tanya pun tak boleh jawap. harap dia boleh jawap...

    ReplyDelete
  5. Apa asas undang-undangnya untuk mengatakan Sultan tidak konsisten dan bertindak tidak ikut Islam sedangkan perkara tersebut adalah prerogatif Sultan selaku Ketua Agama.

    Tidak cukup dengan itu, "berpolitik" di Pasir Gudang dan Gelang Patah. Apa motifnya sebenarnya? Lesen beliau adalah akademik bukannya lesen politik kecuali beliau adalah ahli parti politik - perlu daftarlah kalau nak berpolitik.

    Kebebasan bersuara bukan bermakna seseorang itu boleh bersuara sesuka hatinya semasa kahtib membaca khutbahnya,ataupun didalam suatu mesyuarat. DiDUN atau Parlimenpun, ada peraturan bila hendak bersuara - kena tunggu giliran dan bila dibenarkan Speaker untuk berbuat demikian.

    Jika nak berpolitk perlulah beerdaftar seperti bila mahu beristeri perlu juga berdaftar. UIA tidak pun membenarkannya "berpolitik" sedangkan gajinya dibayar UIA bukannya parti politik.Mahu dengar cakap UIA atau parti politik???
    Mungkin kot beliau pun menyedari bahawa masanya di UIA sudah boleh dihitung harinya, Cuma cepat atau lambat.

    ReplyDelete
  6. http://www.sahabat-gunung.com/2011/10/jangan-cakap-tak-serupa-bikin-bela-aziz.html
    Jangan Cakap Tak Serupa Bikin.. Bela Aziz Bari Tapi Lupa Khianat Dr Rosti
    Bagi penganalisis politik dan ahli akademik, Prof. Dr. Ahmad Atory, tindakan yang dibuat oleh UIA terhadap Aziz Bari adalah berkaitan dengan tugasnya sebagai penjawat awam yang tertakluk kepada perintah am dalam melaksanakan tugas.
    “Kedudukan Aziz Bari juga sama seperti saya iaitu penjawat awam jadi segala kenyataan yang dikeluarkan walaupun dalam dunia akademik tetapi masih tertakluk sebagai kakitangan kerajaan apatah lagi kerajaan tersebut adalah Barisan Nasional (BN),” katanya yang juga menjawat pensyarah di Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia (USM).
    Difahamkan Aziz Bari menerima surat tunjuk sebab daripada UIA ekoran tindakannya mempertikaikan titah Sultan Selangor berhubung pemeriksaan JAIS di sebuah gereja di Petaling Jaya baru-baru ini.
    Tindakan tersebut telah menimbulkan polemik sehinggakan wujud segelintir pihak yang mahu mewujidkan himpunan membantah penggantungan tugas beliau atas alasan membelakangkan prinsip ‘kebebasan akademik’.
    “Kebebasan ada hadnya walaupun dalam dunia akademik kerana semua yang terlibat tidak boleh bercakap sesuka hati dengan menyentuh mana-mana pihak semata-mata untuk kepentingan peribadi atau ada agenda tertentu apatah lagi dalam hal-hal yang melibatkan sesitiviti; tambahan pula apa yang dipertikaikan oleh Aziz Bari adalah titah Sultan Selangor yang sememangnya mempunyai tanggungjawab dan kuasa penuh atas agama Islam dan adat istiadat orang Melayu dan rakyat di seluruh negeri Selangor.
    “Jika mahu bercakap tentang kebebasan janganlah bersikap berat sebelah sebaliknya biarlah adil dan memberikan pihak universiti kebebasan juga untuk mengambil tindakan atas kenyataan yang telah dikeluarkan oleh Aziz Bari yang secara tidak langsung telah mengheret nama universiti terbabit.
    “Salahkah pihak universiti mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada kakitangannya dan sewajarnya, sebagai seorang ahli akademik maka Aziz Bari perlu bertanggungjawab atas kenyataan yang telah dikeluarkannya dan ikutlah prosedur dengan menjawab saja surat tunjuk sebab yang dikemukakan,” katanya.

    ReplyDelete
  7. http://www.agendadaily.com/Muka-Hadapan/sendiri-mau-ingat-bila-sultan-selangor-tak-berkenan-orang-politik-masuk-unisel.html

    SELASA, 09 OGOS 2011 00:12
    ... Sultan Selangor bertitah lagi, kali ini mengingatkan pihak-pihak berkenaan supaya politik kepartian tidak dicampuradukkan dalam pengajaran di Universiti Selangor (UNISEL) demi masa depan pelajar institusi itu.

    Para profesor dan pensyarah perlu menumpukan perhatian sepenuhnya kepada tugas-tugas mereka untuk mengajar dan berhenti daripada berpolitik di kampus kerana ia boleh menjejaskan masa depan pelajar, titah baginda ketika merasmikan Masjid UNISEL Kampus Bestari Jaya Kuala Selangor.

    Menurut Baginda amat merugikan sekiranya seseorang pelajar itu membuang masa untuk berpolitik dan tidak menumpukan sepenuh perhatian terhadap akademik.

    "Beta tidak berkenan orang-orang politik atau orang luar yang tidak ada kena mengena dengan universiti ini dijemput memberi ceramah politik atau syarahan politik di dalam kawasan Universiti Selangor.

    "Universiti ini adalah tempat untuk belajar, berbincang, dan mengembangkan idea mengenai ilmu serta membuat penyelidikan dan eksperimen tentang sesuatu projek atau penemuan yang boleh menaikkan lagi taraf industri di negeri ini, titah Baginda.

    Sultan Sharafuddin juga bertitah baginda telah menerima pengaduan daripada ibu bapa yang prihatin mengenai isu berpolitik di UNISEL dan jika ini berterusan, kemungkinan besar ada ibu bapa yang tidak akan menghantar anak-anak mereka untuk melanjutkan pelajaran mereka di universiti ini.

    ReplyDelete
  8. Pas akan buka Universiti sendiri...so Aziz Bari akan jadi Big Boss sana nanti.

    ReplyDelete

Terima Kasih Kepada Pembaca Setia Berikut (233) :-

Ribuan Terima Kasih dan Penghargaan Kepada :- 1-Aku Pasbuih Siamang(GMC), 2-Ngentom Bulan, 3-EfyHelmy, 4-Wak Jengkol, 5-Media Permatang Pauh, 6-Gelombang Rakyat, 7-Pak Habib, 8-AloQ StaQ, 9-Gelombang Wangsa Maju, 10-Pacat, 11-Kota Sarang Semut, 12-Blogen Starz, 13-Suara Lensa, 14-Pendita Kain Singkat, 15-Pemuda UMNO Bahagian Tapah, 16-Razaq Saleem, 17-KL Boyz, 18-Remedy, 19-Jed, 20-Jiwa Paradox, 21-Anak Bangsa, 22-Sungai Rapat, 23-Realiti Mulut Melayu, 24-Yuseri Yusoff, 25-Eeka, 26-Papa Gomo, 27-Puteri UMNO Msia (Cyber Trooper), 28-Puteri UMNO Msia (Gerbang Tempur), 29-Hafiz, 30-Anak Seberang, 31-Wan Cikgu Muzik, 32-Link Msia, 33-AhmadKhairulNizar, 34-Radzuan Jalal, 35-Durahiem Satar, 36-Sakaria Mohd, 37-Det Guaq(IBSBina)-Jantan Man, 38-Mal Jor, 39-Pemuda TG, 40-Putra Melayu, 41-Abe Zul=Zulkufli Hussin, 42-Hulu Langat-Horas, 43-Zulkufli=Abe Zul, 44-AkuBekasPkr, 45-Tenggara EnalRahim, 46-LamiaFamilia Ajai62, 47-SFH70, 48-SangKuriang Malaya, 49-Cr.Lukman Moidin, 50-Terbey Lastik, 51-Boyjot71, 52-Siti Fatimah, 53-Dewi Sue, 54-Bujang Senang, 55-Bee Qs, 56-Gerakan Timur, 57-CostaCurta, 58-Jemari Kasturi, 59-Semut Hitam, 60-Harith Haiqal, 61-DK Ku-Bro, 62-Teacher Fadzly, 63-Tepak Bersulam Zack, 64-Alida Mahmod wife Jalaini Ajai, 65-Mohd Zainudin, 66-Azman Naim, 67-GhostWriter, 68-Darah Satria, 69-Zayyat, 70-Zulkifli Yunus, 71-Khaidir Baharudin, 72-Hsya Feeqah, 73-Meow Bergaya, 74-Syed Abu Sayyaf, 75-Tinta Jambu, 76-HHalem, 77-Jason Wade, 78-Cikgu Mat, 79-Mohd Ali, 80-CoolMore, 81-MelayuWawasan 1Msia, 82-MZaifful, 83-Keris Panas, 84-Keris Jentayu, 85-Wau Janak, 86-Zuraini Kamal, 87-Lukes, 88-Naluri rakyat, 89-Mohd Azlan, 90-Nemo, 91-Md Shawall, 92-Lat Alang, 93-Apai Sepai, 94-Abdul Majid, 95-Nemo, 96-Topan, 97-Myia, 98-Mohd Najib, 99-Gensuri Lestari, 100-Muhammad, 101-Webmarhaem, 102-Mohd Najib, 103-Che Nal, 104-Ahmad Razali, 105-Nazari Mohd, 106-Benny Fizz, 107-Panglima Hitam, 108-Mohd Kamarulzaman, 109-Hanafi, 110-Halim Mansur, 111-Jieiyha, 112-G13, 113-KapakTajam, 114-Al Malek Fuat, 115-Izhar Aziz, 116-Norhaliza, 117-Faridah Akafera, 118-Tauke Ikan, 119-MelaysiaNews, 120-Bongphalla dara, 121-Kepek, 122-Malaysia News, 123-JayBoss, 124-Parti Gerakan Kota Alam Shah, 125-Nas Japan Bikes, 126-Yus Mentor, 127-Putra Merdeka, 128-Lembing Maya, 129-Krie Zamimi, 130-Byll Bella Huda, 131-Zulizah Rahim, 132-Ahmad, 133-Anwar Zainudin, 134-Rosli Ibrahim, 135-Ahmad Latif, 136-Uzumaki, 137-Mantoya, 138-Maskinah, 139-Pak Ngah, 140-Retro Blue, 141-Azimat, 142-Ramle Nahkoda, 143-Suhaimi Bahari, 144-Lala, 145-YY, 146-Kapt Bokkari, 147-Sudirman Dullah, 148-Sudik, 149-Noraswan, 150-Adlin Sayang, 151-Mr M, 152-Junid, 153-Gadis, 154-Faizi, 155-Razif, 156-RF Lias, 157-Inshyirah, 158-Muhaimin, 159-Misai Kanzzs, 160-KialJr, 161-Pye Geo, 162-Abu Idris, 163-Binjai Manis (Rosli Othman), 164-Roslan, 165-Asmah Karamin, 166-Asmah Karamin, 167-Man Pokya, 168-Nor Alfilaili, 169-Shahidan Begonia, 170-Ismail Bukit Mas, 171-MiaZara, 172-Adnan Aziz, 173-Pas Bukit Sentosa, 174-Zalina, 175-Al Maliki, 176-Jun Salleh, 177-Shahril, 178-Pauzi, 179-Spirit, 180-Jeffry, 181-Abdullah, 182-Adam, 183-Wak Bako, 184-Mat Thohir, 185-Muhd Irfan, 186-Antara Pos, 187-Ahmad Lokman, 188-Jose Manuel, 189-Mohd Shaari, 190-Aloq Laloq, 191-Zul-Jgk, 192-Tombak Berapi, 193-Khalid Che Lah, 194-Khalidmacola, 195-Tombak Berapi, 196-Nurazani CheLah, 197-Afirdaust, 198-Jaafar, 199-Nurazani, 200-Manz, 201-Zainal Putra, 202-XePc, 203-Pisau, 204-Shamz, 205-Wira Kenyalang, 206-Nasbadar, 207-Spy Satu, 208-May, 209-Tok Kiku YB, 210-Embrose, 211-ROxx, 212-Adiba Yasmi, 213-Amirul Yusuf, 214-Shiegin, 215-Jagbug, 216-Joe FZR. 217-MerahMoto, 218-Ahmad Shaju, 219-KunKH, 220-Khalid CheLah, 221-The Lakaran, 222-Saeif Agha, 223-Romario, 224-Media Shah Alam, 225-Maxma, 226-Tawau Gondrong, 227-Arbar, 228-Kasmat, 229-Mazran, 230-Salim, 231-Papagege, 232-Wan Salwati, 233-Johari....

Teramai Pembaca Dalam 7 Hari.

Blog Archive