Posting Beberapa Jam Yang Lalu.

22/09/2011

Hukum Hudud PAS: Surat Tun Dr Mahathir Kepada Nik Aziz.


Oleh: HHalem.

Hukum Hudud PAS.
(Bukan Hukum Hudud Islam)
Surat Tun Dr Mahathir bertarikh 15 Julai 1994.
Comments / Pandangan Melalui Facebook

29 comments:

  1. Pok Nik dan lain-lain pemimpin PAS mintak DS Najib tarik balik surat tu fasal dah tak sanggup nak baca dan tak nampak di mana ketidak benarannya kata-kata Tun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. awak dah baca ke draf undang2 hudud yg dibuat oleh kerajaan kelantan. kalau belum baca tak payah la komen sebab surat tun pun komen secara umum tak ada fasa/enakmen...untuk dibuat rujukan satu2 fakta hukum hudud!!

      Delete
    2. Hanya puak2 yg TAKSUB shj yg percaya cakap Mahathir bulat2 tanpa berfikir secara rasional. Tuhan bagi kita otak untuk berfikir bukan hanya ikut je apa yg orang cakap. Kenalah berfikir secara waras. Mahathir ni egonya tinggi. Dia tak nak PAS memerintah ikut cara Islam kerana ia akan menenggelamkan namanya. Bila nama Islam naik maka nama Mahathir akan terus lenyap. Mahathir sengaja memberitahu penyokongnya bhw dia tak mahu Undang2 Hudud PAS. Sedangkan HUDUD yg PAS maksudkan ialah Hudud Islam bukan Hudud PAS. Di sinilah otak geliga Mahathir mempengaruhi pengikut TAKSUBnya.

      Delete
    3. Zina ialah suka sama suka. Manakala ROGOL ialah secara paksaan. Jadi ianya sangat berbeza seperti yg Tun Mahathir sebut. Nampaknya Tun Mahathir gagal memahami ROGOL dan ZINA. Kalau kita baca suratnya, Tun Mahathir beranggapan ROGOL dan ZINA adalah sama. Entahlah bagaimana org boleh begitu TAKSUB dan terpengaruh dgn kata2 Tun Mahathir ini. Ini kerana amat jelas Tun Mahathir telah memutar belit fakta untuk tatapan pengikut taksubnya. Malah Video Dr. MAZA yg ditunjukkan tidak menyiarkan ulasan keseluruhan pandangan DR. MAZA. Malah dipotong sekerat-sekerat. Inilah cara baru media utk menyokong hujah seseorang yg salah dan memutarbelit fakta spt mana yg dilakukan oleh Tun Mahathir.

      Delete
    4. waras, pandangan org yg arif kita kena terima dengan sikap terbuka, sebelum melakukan apa2 tuduhan atau pandangan, kita kena bijak mengritik supaya kita tidak dipengaruhi oleh perasaan marah, yan mana marah itu adalah sifat syaitan..manusia selalunya lupa mengawal emosi bl mengeluarkan hujah. sedikit sebanyak bangsa2 lain melihat akan ketidak matangnya pemikiran bangsa melayu, khususnya agama islam dalam menangai masalah yang timbul... perpecahan dan ketidaksamaan pendapat ini juga menyebabkan bangsa melayu serta agama islam di pandang rendah oleh bangsa lain. yang mana sepatutnya islam adalah agama yg menjadi contoh terbaik.. sedangkan umatnya berbalah pendapat. bayangkan anak muda yang masih mencari halatuju hidup, sudah tentu akan membuat persepsi tentang peradaban bangsa melayu serta agama islam kini yang semakin tidak mampu di dokong dengan berhemah kerana perebutan kuasa. seterusnya apakah ini akan menjadi contoh dan teladan yang baik kepada generasi yang akan datang?

      Delete
  2. Salam Tuan ...

    Ni ambo ambil kata2 drp Prof Tariq Ramadhan ...

    ”Undang-undang itu perlu difahami sebagai satu tujuan untuk mencapai keadilan dan bukannya tentang pematuhan kepada kod syariah semata-mata. Kita memerlukan (model) yang lebih sofistikated. Untuk pergi ke arah itu, kita perlu mempunyai wawasan, rangka kerja dan perubahan radikal dalam pemikiran kita.

    Islam bersifat sejagat dan merentasi tempat dan masa tetapi model tertakluk pada konteks masa atau lokasi pelaksanaan sesuatu. Jadi, jika kita cuba mempraktikkan model Madinah di Kuala Lumpur, ia adalah mustahil.”

    Kata2 diucapkan oleh Tariq Ramadhan semasa berada di Kuala Lumpur … Tariq Ramadhan adalah cucu kpd As Shahid Hassan Al Banna … beliau juga merupakan presiden Jaringan Islam Eropah yang berpusat di Brussels.

    ReplyDelete
  3. selama ini rakyat disuap dgn cerita fitnah nik aziz terhadap tun m... jika tun m busuk hati dgn dia dah lama surat ini berlegar dlm media massa demi membuktikan tun m bukanlah insan yg menolak perlaksanaan hukum hudud itu secara total tanpa sebab2 yg munasabah. bilakah agaknya nik aziz nk minta maaf dr tun m kerana memfitnah beliau dan memberikan pelbagai gelaran kpd tun m selama ini?
    jika nik aziz seorg alim ulama islam yg mahir sudah pasti nik aziz dan sekutunya mampu menyediakan draf undang2 yg teliti dan berkemungkinan tun m juga boleh menerimanya. sudah2lah nik aziz...

    ReplyDelete
  4. Tuan Singh:-)

    Madina Carter....hmmmm..heavy stuff.

    Jika diambil kira 'konteks masa dan lokasi', bermakna hudud will never see the day light of its implementation in our multiracial society.

    When will the conducive enviro be.
    Very interesting area to be discussed.

    ReplyDelete
  5. HHalem: Tun always said perjuagan kita belum selesai dan kita mesti kena ada strategi untuk menentang musuh kita...as far i can see ISLAM di Malaysia x dak pon strategi nak ke arah hudud law ni...slah sapa bukan kerajaan tapi kita sendiri....kita kena rangka strategi untuk meningkatkan kefahaman rakyat tentang ISLAM...Zaman Nabi S.A.W dulu bila azan berkumandang mengeletar tubuh dengar azan sebab nak bersama berjemaah tapi kita sini...u know better...when HUDUD will be our law is up to our effort in promoting or dakwah islam not just to non muslim but to all rakyat....we decide

    ReplyDelete
  6. Tuan KamalRepair:-)

    For a repairman, your thought is at par, if not better than, with some of the penasihat politik that I knew of.

    Actually that is the first hurdle of hudud, ie supaya bukan-Islam memahami, termasuk lah DAP.

    But then again, DAP ni faham ka tak faham ka, asal dari pemerintah dia tetap bangkang semua, bukan hudud sahaja.

    Oleh itu kita perlu hapuskan DAP dari mukabumi ini.
    Kemudian kasi bukan-Islam faham hudud.

    Last sekali baru buat Hukum Hudud Islam, bukan Hudud PAS.

    ReplyDelete
  7. Surat ni patutnya dicetak banyak2 dalam semua newspaper termasuk Harakah. Mana ugutan yg dikatakan dibuat oleh Tun sehingga kerajaan PAS takut nak buat hudud tu? Dah jelas dah bahawa kerajaan Pusat yg mana Tun adalah PMnya berpendapat draf hudud PAS adalah tidak adil dan perlu mengikut ajaran Islam (bukan Isle) yang sebenar. Kesian Tun ... x pasal2 difitnah jadi penghalang hudud.

    ReplyDelete
  8. Zina dan ROGOL merupakan perkara yg berbeza. Kes Zina perlu datangkan 4 saksi. Rogol tiada peruntukan seperti itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zina ialah suka sama suka. Manakala ROGOL ialah secara paksaan. Jadi ianya sangat berbeza seperti yg Tun Mahathir sebut. Nampaknya Tun Mahathir gagal memahami ROGOL dan ZINA. Kalau kita baca suratnya, Tun Mahathir beranggapan ROGOL dan ZINA adalah sama. Entahlah bagaimana org boleh begitu TAKSUB dan terpengaruh dgn kata2 Tun Mahathir ini. Ini kerana amat jelas Tun Mahathir telah memutar belit fakta untuk tatapan pengikut taksubnya. Malah Video Dr. MAZA yg ditunjukkan tidak menyiarkan ulasan keseluruhan pandangan DR. MAZA. Malah dipotong sekerat-sekerat. Inilah cara baru media utk menyokong hujah seseorang yg salah dan memutarbelit fakta spt mana yg dilakukan oleh Tun Mahathir.

      Delete
    2. banyak-banyak komen yang aku baca diatas,komen kau saja yang boleh di terima akal yang bersih.alasan mahadir itu alasan orang yang tak nakkan hukum allah. kata orangg hemdak seribu daya tak hendak seribu alasan.kalau mahadir hendakkan hukum allah bukan begitu bentuk suratnya.

      Delete
    3. Hanya puak2 yg TAKSUB shj yg percaya cakap Mahathir bulat2 tanpa berfikir secara rasional. Tuhan bagi kita otak untuk berfikir bukan hanya ikut je apa yg orang cakap. Kenalah berfikir secara waras. Mahathir ni egonya tinggi. Dia tak nak PAS memerintah ikut cara Islam kerana ia akan menenggelamkan namanya. Bila nama Islam naik maka nama Mahathir akan terus lenyap. Mahathir sengaja memberitahu penyokongnya bhw dia tak mahu Undang2 Hudud PAS. Sedangkan HUDUD yg PAS maksudkan ialah Hudud Islam bukan Hudud PAS. Di sinilah otak geliga Mahathir mempengaruhi pengikut TAKSUBnya.

      Delete
    4. Hadis Abdullah bin Umar r.a:

      Sesungguhnya pernah suatu ketika dua orang Yahudi lelaki dan perempuan yang
      berzina dihadapkan kepada Rasulullah s.a.w. Kemudian Rasulullah s.a.w berangkat
      menemui orang-orang Yahudi lalu bertanya: Apakah hukuman ke atas orang yang
      melakukan zina sebagaimana yang terkandung di dalam kitab Taurat?

      Mereka menjawab:

      Kami akan mencontengkan muka mereka dengan warna hitam, dan menaikkannya di atas
      kenderaan dalam keadaan beriringan, kemudian kami membawa mereka mengelilingi
      jalan.

      Selanjutnya baginda berkata: Datangkanlah kitab Taurat itu sekiranya kamu
      berlaku jujur. Kemudian mereka mengambil kitab Taurat dan membacanya. Ketika
      bacaan mereka sampai pada ayat rejam, tiba-tiba dia meletakkan tangannya di atas
      ayat tersebut dan dia hanya membaca ayat yang sebelum dan selepasnya.

      Abdullah bin Salam yang turut bersama Rasulullah s.a.w pada waktu itu berkata
      kepada beliau: Perintahkanlah dia supaya mengangkat tangannya. Pemuda tadi lalu
      mengangkat tangannya. Dan ternyata ayat yang ditutupinya itu ialah ayat rejam.
      Kemudian Rasulullah s.a.w memerintahkan agar kedua orang yang berzina tadi
      dihukum rejam. Lalu hukuman itupun dilaksanakan.

      Abdullah bin Umar berkata lagi: Aku adalah termasuk daripada mereka yang ikut
      merejam mereka. Dan aku melihat lelaki tersebut berusaha mengelak dari rejaman
      batu itu

      Nombor Hadis Dalam Sahih Muslim [Dalam Bahasa Arab sahaja]: 3211
      http://hadith.al-islam.com/Display/Display.asp?Doc=1&Rec=4108&Tags&Index&Searc\
      h=0&desc=-1&SID=-1&pos=&CurRecPos=&dsd=&ST=&Tag=&SP=
      Mengikut Sayid Sabiq (Fiqh Sunnah):

      Muslim dan Kafir zimmi sama iaitu sebagaimana diwajibkan hukum had (hudud) ke
      atas muslim, maka sesungguhnya diwajibkan juga keatas orang murtad dan kafir
      zimmi kerana ia berada dibawah naungan pemerintahan Islam yang mana hukum Islam
      di tegakkan.

      Sesungguhnya Nabi Sallallahu alaihi wasallam merejam dua orang yahudi
      (perempuan/lelaki) dan mereka adalah muhsan (dah kahwin). (Sila rujuk hadis di
      atas)

      Adapun orang murtad, dia tetap berada dalam hukum Islam dan tidak boleh lari
      daripada perlaksanaan hukum Islam keatasnya disebabkan kemurtadannya. (pent:
      cthnya dia berzina ketika murtad dan masuk islam semula setelah murtad
      maksudnya, kalau dia tak bertaubat (masuk islam semula) setelah murtad maka
      dihukum bunuh)

      Mengikut Pendapat Fuqaha' (Ahli Fiqh):

      Diceritakan oleh ijmak lautan sahabat bahawa akan disebatnya orang harbi (yg
      sabit dengan kes hudud).

      Adapun rejam:

      1) Syafie, Abu Yusof, Qasimiah berpendapat sesungguhnya direjam penzina kafir
      muhsan jika ia adalah:

      i)baligh
      ii)berakal
      iii)merdeka
      iv)Nikah secara sah mengikut iktikad mereka

      2) Berpendapat Abu Hanifah, Muhammad, Zaid bin Ali, An-Nasir, Imam Yahya:

      Sesungguhnnya orang kafir disebat dan tidak direjam kerana sesungguhnya Islam
      adalah syarat pada hukuman hudud pada kes muhsan (dah kahwin) kerana sahnya
      kahwin adalah bersyaratkan Islam.

      Nabi merejam dua orang yahudi berdasarkan hukum yang terdapat dalam taurat yang
      dipegang oleh Yahudi.

      Delete
    5. Itu yg Tun maksudkan... baca la betul2.... Pas amik pukul rata smua rogolpun dia dia anggap zina dan nk hukum yg dirogol macam penzina. Itupun puak2 Pas x faham ke? Fikir la secara logik..perlu ke 4 saksi dlm kes rogol...namapun rogol, mana ada saksi. Kalau sedara perempuan kamu dirogol..mana kamu nk cari 4 saksi? Sebab tu Tun M tolak hudud Pas yg x lengkap... buat balik betul2 la...

      Delete
  9. bodohnya manusia yang menyokong surat nie..

    ReplyDelete
  10. Orang yang tak suka pada hudud tak suka pada Islam. Orang ini sebenarnya Munafik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam

      Maaf PAB nk komen pendapat tuan

      PAB terkejut dg pandangan tuan bhw x suka hudud x suks islam & menggelar sbg munafik sbg hukuman yg berat.

      Sy harap tuan dpt tarik balik kenyataan tuan bimbang bleh mengecilkan akidah.

      Tuan dengar komen sy pula & renung2kan dgn hemah.

      Apa yg PAB bleh simpulkan...byk komen2 diatas termasuk komenbtuan realitinya adalah x fahami akan HUKUM ALLAH dgn tepat & jelas.

      HUKUM ALLAH bukan hudud semata2 kerana di dlm AlQuran hanya ada 1juzu' shj yg berkaitan ttg hudud. Hukum ALLAH meliputi Muamalah, Munakahat, Jenayah, Ibadah dan byk lagi.

      Ternyata dr komen diatas termasuk komen tuan menunjukkan ramai umat islam di Malaysia yg x faham & x tahu HUDUD hanya 0.0001 hukum Allah (sama spt yg dijelaskan olh TG Hj Hadi). Bagaimana nk laksanakan hudud jika kita kaum muslimin sendiri x faham akan hukum hudud.

      Tun M tidak menolak hudud spt dlm suratnya ttp utk melaksanakan hudud beberaoa fundamental perlu dilaksanakan spt 99% rakyat dlm satu negeri perlu memahami & faham akan hudud, perlu ada draf dan dibentangkan pd umum, perlu menyediakan infra spt penguatkuasa, mahkamah, infra dan pakar2 undang serta para hakim & peguam yg khusus ttg hudud.

      Dlm hal ini jgn emosional, yg x faham hudud perlu pelajari hukum hudud dahulu baru bleh berckp ttg hudud. Ia melibatkan akudah. Bimbang komen yg diberikan samaada yg menyokong atau yg menentang membawa kpd kerosakan akidah. Nauzubillah.

      Fikir-fikirkalah dgn hemah bukan krn Ketaksuban.

      Delete
  11. Hukum Allah yg terbaik

    ReplyDelete
  12. aku sokong hudud di laksanakan, tp betul juga kata tun, islam kene berlaku adil. pas pun kene la ubah draf tu mengikut sistem islam, lain dh lengkap dah, cume tang zina dan rogol jer lagi patut di kaji. tun ni bukan takut pada pas yg memerintah malaysia,, bukan sebab terlaksana hudud ni,, pas yg perintah, bukan sama sekali. tun ni pembangkang pun die kondem,, umno pun die kondem, tp die kondem bende yg tak betul walaupun dlm parti sendiri, x usah la nk tabur fitnah yg mengatakan kita taksub dengan tun ni, tun org yg berpengalaman, sehingga hari ni die yg telah membawa kejayaan, yang lain hanya menyambung perjuangan die, lain pemimpin lain cara pengendaliannya, asalkan die melayu,, kita sokong lah,

    ReplyDelete
  13. Salam 1Malaysia

    Maaf PAB berkata2

    Apa yg PAB bleh simpulkan...byk komen2 diatas adalah org yg x faham akan HUKUM ALLAH.

    HUKUM ALLAH bukan hudud semata2 kerana di dlm AlQuran hanya ada 1juzu' shj yg berkaitan ttg hudud. Hukum ALLAH meliputi Muamalah, Munakahat, Jenayah, Ibadah dan byk lagi.

    Ternyata dr komen diatas ramai umat islam yg x faham & x tahu HUDUD hanya 0.0001 hukum Allah (sama spt yg dijelaskan oleh TG Hj Hadi Presiden PAS sendiri).

    Tun M tidak menolak hudud spt dlm suratnya ttp utk melaksanakan hudud beberapa fundamental perlu dilaksanakan spt 99% rakyat dlm satu negeri perlu memahami & faham akan hudud, perlu ada draf dan dibentangkan pd umum, perlu menyediakan infra & struktur perundangan spt penguatkuasa, mahkamah, infra dan pakar2 undang serta para hakim & peguam yg khusus ttg hudud.

    Dlm hal ini jgn emosional, yg x faham hudud perlu pelajari hukum hudud dahulu baru bleh berckp ttg hudud. Ia melibatkan akidah. Bimbang komen yg diberikan samaada yg menyokong atau yg menentang membawa kpd kerosakan akidah. Nauzubillah.

    Fikir-fikirkalah dgn hemah bukan krn Ketaksuban.

    ReplyDelete
  14. SANGAT BERHEMAH TUN MENGELUARKAN KATA2 DLM SURAT BELIAU KEPADA KERAJAAN PAS KELANTAN. AKU BERANI POTONG JARI YANG TIDAK ADA SEORANG UMAT PUN DALAM PAS YG MAMPU MENULIS SEPERTI ITU. MMG SGT BENAR MAKNA DLM KATA TUN, DRAF HUDUD PAS KELANTAN HANYA AKAN MENGUNDANG MASALAH DRP PENYELESAIAN. KENAPA TIDAK DIKUMPULKAN SEGALA PAKAR2 PERUNDANGAN ISLAM DALAM DAN LUAR NEGERA UTK MEMBUAT DRAT ITU??? IANYA DILAKUKAN OLEH ORG2 DALAM PAS SAHAJA YG TIDAK DIKETAHUI TAHAP MANA KEMAMPUAN MEREKA SEBAB ITU TUN MENOLAK. KALAU AKU JADI TUN LEBIH DRP MENOLAK AKAN AKU TULIS DLM SURAT TU ....

    ReplyDelete
  15. Kepada yg taksub dengan pas n nik aziz :
    Kamu kata tun tolak islam dgn menidakkan hukum hudud.. Jadi persoalannya disini.. Hukum hudud telah diluluskan oleh sdg dun kelantan.. Tetapi kenapa tidak di laksanakan lagi? Kan undang2 Islam di setiap negeri blh dilaksanakan tanpa kebenaran kerajaan pusat.. Hukum syariah setiap negeri di Malaysia ni kan x sama.. Adakah Pas hanya beretorik bila bercakap soal hudud? Atau pas takut kepada DAP? Dari negara islam acuan pas kepada negara berkebajikan.. BN dah lama buat negara berkebajikan ni..

    ReplyDelete
  16. Pandangan seorang cendikiawan dan berwawasan adakalanya tidk tercapai akan kita yg biasa ini...

    ReplyDelete
  17. apa kata sblm buat hukum hudud ni... buat dulu satu undang2 baru untuk umat islam tntg pemakaian.. semua umat islam blh terima x?? kalau x blh terima... mcm mana nk wat hudud? yg basic pemakaian pon tkt ramai yg x setuju... jadi kene mantapkan dari akar umbi... dn dari peringkat bawah sehingga atas... kata kunci... bersatula melayu dn islam..

    ReplyDelete
  18. aanon 27/12/2012 11.24. aku sokong apa yg lu ckp..yg byk bertempik pasal Tun tolak hudud ni adalah org2 yg pemikiran sempit, dan tak memandang semua aspek dari segenap sudut yg malas nk berpikir . yang hanya taksub pada pemimpin..yang hanya tahu diri dia saje yg betul dan lansung x boleh menerima pandangan org lain,ckp je berdegar2 nk tegak hukum allah, tapi 5 tahun memerintah selangor dan PAS salah 1 parti yg mempunyai kuasa tapi rumah urut depan mata. pusat judi depan mata pn x boleh nk tutup, ckp je lebih tp habuk pn tarak,,buktikn dlu baru org boleh percya,,

    ReplyDelete

Terima Kasih Kepada Pembaca Setia Berikut (233) :-

Ribuan Terima Kasih dan Penghargaan Kepada :- 1-Aku Pasbuih Siamang(GMC), 2-Ngentom Bulan, 3-EfyHelmy, 4-Wak Jengkol, 5-Media Permatang Pauh, 6-Gelombang Rakyat, 7-Pak Habib, 8-AloQ StaQ, 9-Gelombang Wangsa Maju, 10-Pacat, 11-Kota Sarang Semut, 12-Blogen Starz, 13-Suara Lensa, 14-Pendita Kain Singkat, 15-Pemuda UMNO Bahagian Tapah, 16-Razaq Saleem, 17-KL Boyz, 18-Remedy, 19-Jed, 20-Jiwa Paradox, 21-Anak Bangsa, 22-Sungai Rapat, 23-Realiti Mulut Melayu, 24-Yuseri Yusoff, 25-Eeka, 26-Papa Gomo, 27-Puteri UMNO Msia (Cyber Trooper), 28-Puteri UMNO Msia (Gerbang Tempur), 29-Hafiz, 30-Anak Seberang, 31-Wan Cikgu Muzik, 32-Link Msia, 33-AhmadKhairulNizar, 34-Radzuan Jalal, 35-Durahiem Satar, 36-Sakaria Mohd, 37-Det Guaq(IBSBina)-Jantan Man, 38-Mal Jor, 39-Pemuda TG, 40-Putra Melayu, 41-Abe Zul=Zulkufli Hussin, 42-Hulu Langat-Horas, 43-Zulkufli=Abe Zul, 44-AkuBekasPkr, 45-Tenggara EnalRahim, 46-LamiaFamilia Ajai62, 47-SFH70, 48-SangKuriang Malaya, 49-Cr.Lukman Moidin, 50-Terbey Lastik, 51-Boyjot71, 52-Siti Fatimah, 53-Dewi Sue, 54-Bujang Senang, 55-Bee Qs, 56-Gerakan Timur, 57-CostaCurta, 58-Jemari Kasturi, 59-Semut Hitam, 60-Harith Haiqal, 61-DK Ku-Bro, 62-Teacher Fadzly, 63-Tepak Bersulam Zack, 64-Alida Mahmod wife Jalaini Ajai, 65-Mohd Zainudin, 66-Azman Naim, 67-GhostWriter, 68-Darah Satria, 69-Zayyat, 70-Zulkifli Yunus, 71-Khaidir Baharudin, 72-Hsya Feeqah, 73-Meow Bergaya, 74-Syed Abu Sayyaf, 75-Tinta Jambu, 76-HHalem, 77-Jason Wade, 78-Cikgu Mat, 79-Mohd Ali, 80-CoolMore, 81-MelayuWawasan 1Msia, 82-MZaifful, 83-Keris Panas, 84-Keris Jentayu, 85-Wau Janak, 86-Zuraini Kamal, 87-Lukes, 88-Naluri rakyat, 89-Mohd Azlan, 90-Nemo, 91-Md Shawall, 92-Lat Alang, 93-Apai Sepai, 94-Abdul Majid, 95-Nemo, 96-Topan, 97-Myia, 98-Mohd Najib, 99-Gensuri Lestari, 100-Muhammad, 101-Webmarhaem, 102-Mohd Najib, 103-Che Nal, 104-Ahmad Razali, 105-Nazari Mohd, 106-Benny Fizz, 107-Panglima Hitam, 108-Mohd Kamarulzaman, 109-Hanafi, 110-Halim Mansur, 111-Jieiyha, 112-G13, 113-KapakTajam, 114-Al Malek Fuat, 115-Izhar Aziz, 116-Norhaliza, 117-Faridah Akafera, 118-Tauke Ikan, 119-MelaysiaNews, 120-Bongphalla dara, 121-Kepek, 122-Malaysia News, 123-JayBoss, 124-Parti Gerakan Kota Alam Shah, 125-Nas Japan Bikes, 126-Yus Mentor, 127-Putra Merdeka, 128-Lembing Maya, 129-Krie Zamimi, 130-Byll Bella Huda, 131-Zulizah Rahim, 132-Ahmad, 133-Anwar Zainudin, 134-Rosli Ibrahim, 135-Ahmad Latif, 136-Uzumaki, 137-Mantoya, 138-Maskinah, 139-Pak Ngah, 140-Retro Blue, 141-Azimat, 142-Ramle Nahkoda, 143-Suhaimi Bahari, 144-Lala, 145-YY, 146-Kapt Bokkari, 147-Sudirman Dullah, 148-Sudik, 149-Noraswan, 150-Adlin Sayang, 151-Mr M, 152-Junid, 153-Gadis, 154-Faizi, 155-Razif, 156-RF Lias, 157-Inshyirah, 158-Muhaimin, 159-Misai Kanzzs, 160-KialJr, 161-Pye Geo, 162-Abu Idris, 163-Binjai Manis (Rosli Othman), 164-Roslan, 165-Asmah Karamin, 166-Asmah Karamin, 167-Man Pokya, 168-Nor Alfilaili, 169-Shahidan Begonia, 170-Ismail Bukit Mas, 171-MiaZara, 172-Adnan Aziz, 173-Pas Bukit Sentosa, 174-Zalina, 175-Al Maliki, 176-Jun Salleh, 177-Shahril, 178-Pauzi, 179-Spirit, 180-Jeffry, 181-Abdullah, 182-Adam, 183-Wak Bako, 184-Mat Thohir, 185-Muhd Irfan, 186-Antara Pos, 187-Ahmad Lokman, 188-Jose Manuel, 189-Mohd Shaari, 190-Aloq Laloq, 191-Zul-Jgk, 192-Tombak Berapi, 193-Khalid Che Lah, 194-Khalidmacola, 195-Tombak Berapi, 196-Nurazani CheLah, 197-Afirdaust, 198-Jaafar, 199-Nurazani, 200-Manz, 201-Zainal Putra, 202-XePc, 203-Pisau, 204-Shamz, 205-Wira Kenyalang, 206-Nasbadar, 207-Spy Satu, 208-May, 209-Tok Kiku YB, 210-Embrose, 211-ROxx, 212-Adiba Yasmi, 213-Amirul Yusuf, 214-Shiegin, 215-Jagbug, 216-Joe FZR. 217-MerahMoto, 218-Ahmad Shaju, 219-KunKH, 220-Khalid CheLah, 221-The Lakaran, 222-Saeif Agha, 223-Romario, 224-Media Shah Alam, 225-Maxma, 226-Tawau Gondrong, 227-Arbar, 228-Kasmat, 229-Mazran, 230-Salim, 231-Papagege, 232-Wan Salwati, 233-Johari....

Teramai Pembaca Dalam 7 Hari.

Blog Archive