Posting Beberapa Jam Yang Lalu.

09/10/2011

Dewan Ulamak PAS Dan Rakyat Kelantan Tempelak Pok Nick Dan Hadi. (Update Dengan VIDEO).


Oleh: HHalem.

1- Pemimpin tertinggi PAS hari ini telah mendedahkan kelemahan mereka sendiri apabila lebih 22 tahun mereka berdetum-detam, pong-pang dan menyalak-yalak mengenai hukum hudud tetapi langsung tidak mengambil inisiatif untuk melaksanakannya sehingga menjelang pilihanraya.

Sebenarnya kelemahan pentadbiran PAS yang tidak langsung berilmu perlembagaan untuk mengurus hal tersebut terpampang luas selepas perhimpunan besar besaran diadakan Stadium Sultan Mohammad Ke IV pada Jumaat 7 Oktober.
Kata seorang pembaca, “Pas mentadbir negara Zero” amat tepat.

Ribuan rakyat Kelantan bersuara tegas meluahkan keinginan mahukan hukum hudud dilaksanakan tanpa tolenrasi lagi dengan melaungkan perkataan mahukan hudud berkali-kali.

Ini merupakan tempelakan yang hebat dan dasyat kemuka Pok Nick dan Hadi Wang kerana selama ini mereka alpa dan lalai terhadap tanggungjawab melaksanakan hudud di Kelantan.

Pok Nick dan Hadi Wang asyik menyalahkan Umno, Kerajaan Pusat, Perlembagaan, DS Najib dan Tun Mahathir yang dituduh menjadi batu penghalang terhadap perlaksanaannya, tanpa menyalahkan diri sendiri.

Sehinggakan penyokong pro-UmnoBN sendiri sudah termakan dengan rasukan Pok Nick dan Hadi Wang dan turut menyalahkan Najib dan Perlembagaan.
Ustaz Nik Muhammad Zawawi Nik Salleh
Ketua Penerangan PAS Negeri Terengganu,
Ketua Penerangan Dewan Ulama' PAS Negeri Terengganu,

2- Tempelakan terhadap Pok Nick dan Hadi Wang turut disuarakan oleh Ketua Penerangan, Dewan Ulamak Pas yang menegaskan,

Bahawa hujah pihak-pihak tertentu (baca: Pok Nick dan Hadi Wang) bahawa peruntukan Perlembagaan menjadi penghalang kepada perlaksanaan hudud sepatutnya dikaji semula”

“Dewan Ulamak PAS menyeru mana-mana pihak yang 'kabur' tentang perlaksanaan syariah Islam, Hudud dan Qisas, supaya lebih terbuka dan bermuzakarah dengan mereka yang berpengetahuan”

– Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat, Ustaz Nik Mohd Zawawi Salleh.

Jelas sejelasnya Pok Nick, Hadi dan pemimpin PAS sendiri adalah dipihak yang ‘kabur’. Pimpinan PAS tidak ada pengetahuan teknikal dan pengetahuan perlembagaan langsung untuk berurusan. Ini yang menyebabkan mereka berdiam diri sehingga ke PRU13.

Kepada penganut Pas dan yang seangkatan waktu dengannya yang menyalahkan DS Najib dan perlembagaan sila ambil perhatian serious.

3- BUKTI KUKUH bahawa pentadbiran Pok Nick dan Pas Kelantan tidak berilmu pengetahuan teknikal dan perlembagaan langsung kerana baru semalam mereka sedar perkara-perkara berikut setelah berkurun-kurun lamanya.

Perkara-perkara dibawah baru disedari hari ini dan ia masih belum lagi di challenge oleh Majlis Peguam dan Lawmakers seperti Karpal Singh.

Cukup memalukan.

..................................................

.....Petikan dari weblog Dewan Ulamak PAS Pusat seperti dibawah.......

KOTA BHARU, 7 Oktober 2011: (Harakahdaily)

Wacana Perlaksanaan Hudud di Negeri Kelantan semalam antara lain merumuskan bahawa Kelantan berhak dan boleh melaksanakan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II (Hudud) 1993.

Malah, menurut Ketua Hakim Syarie negeri, Datuk Daud Mohamad salah seorang panel wacana itu berkata, undang-undang itu perlu dilaksana segera kerana sudah 20 tahun diluluskan tanpa perlaksanaan.

Tambah beliau lagi, bagi mencapai hasrat itu Kelantan perlu segera mewujudkan dua mahkamah iaitu Mahkamah Syariah Khas tiga hakim dan Mahkamah Rayuan Syariah Khas lima hakim.

"Bagi perlaksanaan hukum ini, pihak kami sudah bersedia dan hanya menunggu keputusan kerajaan Kelantan sahaja dan ia bukannya mudah untuk menjatuhkan hukuman kepada pesalah kerana pesalah atau yang dituduh perlu melalui beberapa proses seperti saksi yang cukup dan sebagainya,”
-       katanya di dewan Teratai Kompleks Darulnaim, di sini.

Selain beliau, wacana tersebut turut menampilkan:
Ahli Majlis Agama Islam Dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (Maik), Datuk Mohammad Daud Iraqi dan Pensyarah Undang-Undang UIA, Prof Dr Abd Aziz Bari.

Tambah beliau lagi, Akta Mahkamah Syariah 1965 (Pindaan 1985) juga tidak wajar dijadikan halangan untuk melaksanakan hudud di negeri itu.

Mengulas dakwaan perlaksanaan hudud bertentangan dengan perlembagaan, Daud pula berkata, “Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan memberikan hak yang jelas kepada setiap warganegara mengamalkan agama masing-masing termasuk masyarakat Islam yang mahu mengamalkan hudud”

Malah, ujarnya sebarang undang-undang yang menyekat kebebasan ini sebenarnya yang patut dipertikai. (HHalem: apa kah undang2 tersebut?).

“Perkara 11 memberikan kebebasan mengamalkan agama, kenapa kita nak takut, kita nak amalkan agama kita, kita nak laksana, tanggungjawab ini tertanggung kepada kerajaan yang akan ditanya Allah di akhirat nanti kenapa luluskan enakmen tetapi tidak laksana,” katanya.

Comments / Pandangan Melalui Facebook

8 comments:

  1. kalau dikelantan dilaksanakan hukum hudum memang kena pada masanya,sebab dikelantan banyak maksiat.saya rasa yb/yb pun takut sebab dia pun buat masiat.penyelewengan pun banyak.wahai yab tg nik aziz cepat cepat le laksanakan hukum hudud.jangan cakap je

    ReplyDelete
  2. PAS : Cakap degar2 , tapi berak sembelit..!

    ReplyDelete
  3. Astafirllah....utk rakyat kelantan beralihlah ke politik yg sebenar....bagi kawe pilihlah politik yang sejajar dengan kehidupan dan bangsa majmuk....iaitu agama, kehidupan dan masa depan serta pilih lah pemimpin yang yg berwibawa dlm mentadbir kelantan...kawe rasa kecewa dgn sikap pemimpin Pas selama 22 tahun mentadbir langsung tidak ada apa2 dibuat mengenai undang2 hudud sepanjang ia memerintah, dan bila dicabar utk laksanakan hudud gelabah bewak kerana belum bersedia...malah diugut oleh ahli fuckatan...utk ahli pas tegar kelantan fikir2kan lah mu tolak ajo lah pemimpin yang tak bolih pakai...tak ado guno nyo berserban dan berjanggut tapi tak menjalankan tugas kerana Allah....ayuh kito ubah kepada umno pulak mentadbir kelantan....kawe rindukan pembangunan di kelantan....allah huakbar

    ReplyDelete
  4. Bila dekat PRU,PAS buat buat bodoh seolah olah tak ada orang kafir di Malaysia ni

    Tapi bila dah selesai PRU ,PAS buat buat bodoh lagi , tapi kali ni selambe je main peluk peluk dengan kapir

    siapa tipu siapa lu orang sendiri pikir la !!!

    ReplyDelete
  5. 26 tahun ambo berkelana di sini. memang slow benar, jauh ketinggalan dari negeri2 lain dari segi prasarana setempat mahupun utk pelawat. bila ambo balik kampunglaman ambo, ambo rasa banyak yg berubah dari tahun ke tahun sampai tak jumpa cari jalan dlm bandar2 tp balik ke sini, masih slow mcm biasa...jalan2 utama banyak yg rosak & jln2 kampung, dlm taman2 perumahan, lagila teruk...berpuluh tahun, mcm tu jugak...bekalan air tak payah cerita la semua dah maklum...hujan lebat tp air paip tak turun...kerapnya air keruh ala teh tarik!

    cuma yg lajak dari laju ialah kegawatan jatidiri rakyat kelantan yg cacamerba. yg berjubah berserban biasala tp.. yg merantau balik sekali sekala mcm2 gaya ada...rambut berkaler2, pompuan2nya pakaian mcm pakai baju adik2, kereta2 modified mcm kereta lumba pun ada, yg berkecek luau tak payah critala. ambo dari kedah buleh kecek klate pekat daghat, dia dari klate alik klate kencek luau!!! lucu gak!

    yg pasti mrk yg lajak dari laju ni tetap memilih pas & memaksa ibubapa mengundi pas sbb sukakan status quo yg ada...mahu negeri kelantan diperintah ulamak supaya rakyatnya terus terperangkap dgn idealisme usang yg akhirnya tidak dapat membawa mrk ke syurga sekalipun krn jambatan ke akhirat sudahpun mrk bakar! (permusuhan sesama Islam yg berterusan!!)

    yg merisaukan juga ialah pembangunan infrastruktur lembab tp pencapaian minda terutama thdp paparan2 internet amat cepat hinggakan ada budak2 yg 'advanced' bila bercerita tentang hubungan dua insan... bahkan pljr semuda 13, 14 thn terjebak dlm perkara2 luar tabii krn terdedah dgn internet sedangkan golongan dewasa/tua rata2 buta IT! ada pljr yg mengaku belajar hal2 sulit dr internet dgn notebook pemberian kerajaan tanpa dipantau oleh ibubapa di rumah krn ibubapa sendiri tidak tahu apa2 tentang komputer/internet...

    pihak sekolah membantu memberikan pelajaran IT utk digunakan contohnya pljr diajar menggunakan windows applications - word, excel, powerpoints, office tools, access, infopath, onenote, publisher & program2 lain yg terdapat dlm internet utk memudahkan pljr membuat tugasan mrk serta menyediakan mrk utk ke tahap pengajian di institusi pendidikan tinggi nanti. malangnya pljr2 lbh gemar menyalahgunakan kemudahan yg diberi walaupun berbagai nasihat diberikan supaya mrk sedar kelebihan yg mrk dapat bila gunakan dgn baik & mahir IT terutamanya utk tujuan belajar & bekerja nnt. susah jika segala bantuan yg diberi tidak dihargai sebaliknya gemar disalahguna...

    penyalahggunaan telefon mudah alih juga sukar dibendung dgn kecanggihan yg ada, pljr suka menyalurkan maklumat sesama mrk tanpa had & ada yg menyimpan bahan2 lucah sedangkan ibubapa wajib memeriksa telefon anak masing2 bila anak2 masih dlm pengawasan ibubapa. tp berapa ramai ibubapa yg berbuat demikian? mrk terlalu berikan kebebasan kpd anak2 utk memiliki & melakukan apa sj yg anak2 suka, dibelikan motor, bahkan ada yg memandu kereta ke sekolah (terutama pljr T6), akhirnya salahlaku anak2 sukar dibendung setelah nasi menjadi bubur...paling senang SALAHKAN KERAJAAN! mana tanggungjawab ibubapa?

    ReplyDelete
  6. Aduhai Cikgu Bohmau:-)

    Cukup kelas.

    Tanah merah x kan tak maju-maju dari 15 dulu?

    Jom kita paut memaut Cigu, geng sekampong:-)

    ReplyDelete
  7. adakah hudud akan dikenakan kepada mat sabu kerana berzina dengan normah di sebuah hotel di kelantan. kita lihat sejauh mana keikhlasan pas dalam hal ini.

    ReplyDelete
  8. tuhan telah menentukan bahawa parti pas adalah yg parti yg akan merosakkan umat islam diakhir zaman....dgn menukarkan hati2 mereka untuk membuat onah....dan kepala segala bapak setan adalah Nik Aziz dan pengikut2nya.yg bertopengkan agama.....Bob bekas pelawak adalah salah satu anak setan yg sedang merosakkan akidah islam......dgn ilmu yg cetek berlagak mcm ahli agama.....walhal mereka2 adalah sekadar ahli punah walpukah....

    ReplyDelete

Terima Kasih Kepada Pembaca Setia Berikut (233) :-

Ribuan Terima Kasih dan Penghargaan Kepada :- 1-Aku Pasbuih Siamang(GMC), 2-Ngentom Bulan, 3-EfyHelmy, 4-Wak Jengkol, 5-Media Permatang Pauh, 6-Gelombang Rakyat, 7-Pak Habib, 8-AloQ StaQ, 9-Gelombang Wangsa Maju, 10-Pacat, 11-Kota Sarang Semut, 12-Blogen Starz, 13-Suara Lensa, 14-Pendita Kain Singkat, 15-Pemuda UMNO Bahagian Tapah, 16-Razaq Saleem, 17-KL Boyz, 18-Remedy, 19-Jed, 20-Jiwa Paradox, 21-Anak Bangsa, 22-Sungai Rapat, 23-Realiti Mulut Melayu, 24-Yuseri Yusoff, 25-Eeka, 26-Papa Gomo, 27-Puteri UMNO Msia (Cyber Trooper), 28-Puteri UMNO Msia (Gerbang Tempur), 29-Hafiz, 30-Anak Seberang, 31-Wan Cikgu Muzik, 32-Link Msia, 33-AhmadKhairulNizar, 34-Radzuan Jalal, 35-Durahiem Satar, 36-Sakaria Mohd, 37-Det Guaq(IBSBina)-Jantan Man, 38-Mal Jor, 39-Pemuda TG, 40-Putra Melayu, 41-Abe Zul=Zulkufli Hussin, 42-Hulu Langat-Horas, 43-Zulkufli=Abe Zul, 44-AkuBekasPkr, 45-Tenggara EnalRahim, 46-LamiaFamilia Ajai62, 47-SFH70, 48-SangKuriang Malaya, 49-Cr.Lukman Moidin, 50-Terbey Lastik, 51-Boyjot71, 52-Siti Fatimah, 53-Dewi Sue, 54-Bujang Senang, 55-Bee Qs, 56-Gerakan Timur, 57-CostaCurta, 58-Jemari Kasturi, 59-Semut Hitam, 60-Harith Haiqal, 61-DK Ku-Bro, 62-Teacher Fadzly, 63-Tepak Bersulam Zack, 64-Alida Mahmod wife Jalaini Ajai, 65-Mohd Zainudin, 66-Azman Naim, 67-GhostWriter, 68-Darah Satria, 69-Zayyat, 70-Zulkifli Yunus, 71-Khaidir Baharudin, 72-Hsya Feeqah, 73-Meow Bergaya, 74-Syed Abu Sayyaf, 75-Tinta Jambu, 76-HHalem, 77-Jason Wade, 78-Cikgu Mat, 79-Mohd Ali, 80-CoolMore, 81-MelayuWawasan 1Msia, 82-MZaifful, 83-Keris Panas, 84-Keris Jentayu, 85-Wau Janak, 86-Zuraini Kamal, 87-Lukes, 88-Naluri rakyat, 89-Mohd Azlan, 90-Nemo, 91-Md Shawall, 92-Lat Alang, 93-Apai Sepai, 94-Abdul Majid, 95-Nemo, 96-Topan, 97-Myia, 98-Mohd Najib, 99-Gensuri Lestari, 100-Muhammad, 101-Webmarhaem, 102-Mohd Najib, 103-Che Nal, 104-Ahmad Razali, 105-Nazari Mohd, 106-Benny Fizz, 107-Panglima Hitam, 108-Mohd Kamarulzaman, 109-Hanafi, 110-Halim Mansur, 111-Jieiyha, 112-G13, 113-KapakTajam, 114-Al Malek Fuat, 115-Izhar Aziz, 116-Norhaliza, 117-Faridah Akafera, 118-Tauke Ikan, 119-MelaysiaNews, 120-Bongphalla dara, 121-Kepek, 122-Malaysia News, 123-JayBoss, 124-Parti Gerakan Kota Alam Shah, 125-Nas Japan Bikes, 126-Yus Mentor, 127-Putra Merdeka, 128-Lembing Maya, 129-Krie Zamimi, 130-Byll Bella Huda, 131-Zulizah Rahim, 132-Ahmad, 133-Anwar Zainudin, 134-Rosli Ibrahim, 135-Ahmad Latif, 136-Uzumaki, 137-Mantoya, 138-Maskinah, 139-Pak Ngah, 140-Retro Blue, 141-Azimat, 142-Ramle Nahkoda, 143-Suhaimi Bahari, 144-Lala, 145-YY, 146-Kapt Bokkari, 147-Sudirman Dullah, 148-Sudik, 149-Noraswan, 150-Adlin Sayang, 151-Mr M, 152-Junid, 153-Gadis, 154-Faizi, 155-Razif, 156-RF Lias, 157-Inshyirah, 158-Muhaimin, 159-Misai Kanzzs, 160-KialJr, 161-Pye Geo, 162-Abu Idris, 163-Binjai Manis (Rosli Othman), 164-Roslan, 165-Asmah Karamin, 166-Asmah Karamin, 167-Man Pokya, 168-Nor Alfilaili, 169-Shahidan Begonia, 170-Ismail Bukit Mas, 171-MiaZara, 172-Adnan Aziz, 173-Pas Bukit Sentosa, 174-Zalina, 175-Al Maliki, 176-Jun Salleh, 177-Shahril, 178-Pauzi, 179-Spirit, 180-Jeffry, 181-Abdullah, 182-Adam, 183-Wak Bako, 184-Mat Thohir, 185-Muhd Irfan, 186-Antara Pos, 187-Ahmad Lokman, 188-Jose Manuel, 189-Mohd Shaari, 190-Aloq Laloq, 191-Zul-Jgk, 192-Tombak Berapi, 193-Khalid Che Lah, 194-Khalidmacola, 195-Tombak Berapi, 196-Nurazani CheLah, 197-Afirdaust, 198-Jaafar, 199-Nurazani, 200-Manz, 201-Zainal Putra, 202-XePc, 203-Pisau, 204-Shamz, 205-Wira Kenyalang, 206-Nasbadar, 207-Spy Satu, 208-May, 209-Tok Kiku YB, 210-Embrose, 211-ROxx, 212-Adiba Yasmi, 213-Amirul Yusuf, 214-Shiegin, 215-Jagbug, 216-Joe FZR. 217-MerahMoto, 218-Ahmad Shaju, 219-KunKH, 220-Khalid CheLah, 221-The Lakaran, 222-Saeif Agha, 223-Romario, 224-Media Shah Alam, 225-Maxma, 226-Tawau Gondrong, 227-Arbar, 228-Kasmat, 229-Mazran, 230-Salim, 231-Papagege, 232-Wan Salwati, 233-Johari....

Teramai Pembaca Dalam 7 Hari.

Blog Archive