Posting Beberapa Jam Yang Lalu.

18/12/2011

Akhirnya Anwar Memberi Bukti Bohong Bahawa Tun Mahathir Yang Membuat Pinjaman Dana IMF.


Oleh: HHalem.

1- Sebelum ini kita saksikan pembohongan Anwar (kita katakan Anwar pembohong berdasarkan beliau telah banyak kali berbuat demikian kerana ingin menjatuhkan Tun Mahathir), bahawa beliau telah mempengerusikan Jawatankuasa Pembangunan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) dan Bank Dunia, tetapi beliau enggan menerima bantuan dana tersebut semasa krisis matawang dunia yang menyaksikan keruntuhan kewangan banyak negara dunia.

Untuk menyelamatkan kulit beliau, beliau berbohong menuduh yang Tun Mahathir lah yang “menulis kembali kepada Presiden Bank Dunia dan merayu untuk dana dan pinjaman”

Anwar berucap di Program Tranformasi Ekonomi (ETP) yang dihadiri wakil kedutaan asing untuk membuang image beliau sebagai “Agen Amerika & Yahudi”

2- Sebagai tindak balas Tun Mahathir telah menafikannya dan meminta supaya Anwar memberi bukti bersurat dan bersumpah jika Anwar betul-betul iklas.

"Saya minta dia (Anwar) tunjukan surat itu kalau dia ada, saya yang menolak Bank Dunia...Bank Dunia nak sangat bagi kepada  kita...kalau mereka beri kepada kita maka kita akan menjadi hamba kepada mereka"

"Suruh Datuk Seri Anwar bersumpah dalam masjid dan junjung Al Quran , saya pun sanggup junjung Al Quran dalam masjid bersama-sama dengannnya
– Video Tun dan Nor Mohd Yakcob di sini >

Tun menyatakan “tunjukan surat” yang beliau “menulis kembali kepada Presiden Bank Dunia dan merayu untuk dana dan pinjaman”


3- Sebaliknya apa yang diberi oleh Anwar sebagai bahan bukti, yang disalurkan melalui kuncu Pas mereka,  bukan lah surat rayuan Tun kepada Bank Dunia, tetapi laman website Bank Dunia yang disalurkan kepada Mahfuz Omar untuk di putarbelitkan. 

Perkara pinjaman Bank Dunia ini cukup teknikal dan boleh memperdayakan sesiapa sahaja yang menerimanya secara hakiki dan pada nilai muka sahaja.

4- Mari kita lihat apa kata Mahfuz Omar Samdol.

"Rekod yang mengatakan beliau melakukan pinjaman juga telah didedahkan oleh laman web Bank Dunia dan sekarang Mahathir memikirkan cara terbaik untuk menutup pembohongan beliau iaitu memfitnah Anwar yang merupakan Menteri Kewangan ketika itu”

"Kenapa beliau takut dan kalau betul baik mengaku sahaja jangan melepaskan apa yang beliau lakukan kepada orang lain"
-      Mahfuz dari Harakah>

Bukti yang diberikan ialah tuduhan bahawa Tun Mahathir membuat pinjaman berjumlah melebihi AS$400 juta setelah Anwar dipecat dari kabinet, seperti berikut;

a- Pada 18 Jun 1998, pinjaman atas nama
Projek "Malaysia Economic Recovery and Social Sector Loan".

b- Pada 30 Mac 1999, pinjaman atas nama
Projek "Malaysia Education Sector Support Project",
Projek "Malaysia Social Sector Support Project"
Projek "Malaysia Year 2000 Technicial Assistance Project"

5- Carian nama-nama projek pinjaman Malaysia di laman web Bank Dunia memberikan perkara-perkara berikut.



Semua sumber Bank Dunia dari website World Bank > dan projek website >

6- Oleh kerana perkara ini dari bidang yang sangat tinggi dan kita bukan pakar, mari kita tengok dari segi yang mudah difahami.


Pertama sekali, walaupun ia diluluskan oleh Bank Dunia, adakah Malaysia mengambil mengunapakai pinjaman tersebut?

Keduanya, Anwar mengatakan bahawa beliau adalah Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) dan Bank Dunia semasa pinjaman di buat, tetapi beliau enggan menerima bantuan dana tersebut.

Hanya data-data dari minit mesyuarat dan segala bukti yang menunjukan bahawa beliau ‘menolak dengan tidak menerima bantuan dana’ sahaja yang akan dapat menyakin rakyat. Walaubagaimana pun, keyakinan serupa ini tidak diperlukan oleh penganut-penganut Pas-Pkr yang hendak menerimanya secara bulat-bulat.

Ketiganya, Anwar atau sesiapa sahaja perlu memberi bukti surat bahawa Tun Mahathir lah yang  “menulis kembali kepada Presiden Bank Dunia dan merayu untuk dana dan pinjaman”. Kita yakin bahawa ramai orang-orang Pkr-Pas didalam Kementerian Kewangan yang masih setia dengan Anwar dan dapat menyeludup keluar surat tersebut.

Keempatnya, dengan hakikat bahawa surat tersebut boleh di ambil bila-bila masa dari Kementerian Kewangan, maka Tun dengan berani sekali mencabar Anwar membuktikannya. Ini sudah cukup yakin bagi kita. Di tambah lagi dengan sumpah laknat yang di cabar Tun kepada Anwar. Apa lagi keyakinan yang kita perlu.

Kelimanya, dan bukti yang amat kukuh bahawa ia adalah Anwar yang merancang kesemua dana IMF tersebut ialah bahawa Anwar di pecat sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan pada 5.30 petang Rabu 2 September 1998.

Manakala dana diluluskan pada 18 Jun 1998 dan pada 30 Mac 1999.

Tuduhan Mahfuz Omar bahawa Tun Mahathir membuat pinjaman dari IMF setelah Anwar dipecat dari kabinet, amat lah meleset sekali. Perhatikan bahawa tarikh jangkawaktu yang amat singkat sudah cukup membuktikan kepada kita bahawa urusan pinjaman dana dibuat oleh Anwar.

Keenamnya, hakikat bahawa ia diberikan kepada Mahfuz Omar untuk diputarbelitkan sudah cukup membuktikan bahawa ia adalah penipuan putarbelit kerana Mahfuz memang terkenal dengan perkara-perkara yang selalu dianggap sampah dengan dibantu oleh staff HarakahDaily.

Akhir sekali, hanya Tun Mahathir dan Nor Mohd Yakcob sahaja yang dapat memberi penjelasan yang memuaskan. Kita tunggu apa kata Ayahanda Tun Mahathir nanti.

Comments / Pandangan Melalui Facebook

19 comments:

  1. Saman jelah Mr Bean dan Anwar Berahi ni... naik jelahk aku dgn fitnah 2 ekor ni!

    ReplyDelete
  2. Tun Mahathir ni bab br bohong no 1.bkn tk biasa mndngar dia brbohong.body language ny pun bleh di baca.klau tk bohong bkn Mahathir le nama ny.

    ReplyDelete
  3. Anon 18:46,

    Kamu siapa? Letak nama pun tidak, setakat guna Anon tuh, nak orang percaya? Gi mampos laa lu.

    Berjuta kali aku percaya Tun M dpd percaya Anwar yang tak pernah bagi bukti, setakat main cakap, ataupun percaya PAS, yang kata mahu pertahan Islam, tapi lepas tuh nak gugur Hasan Ali yang melawan pemurtad.

    Kau pegi betulkan ketua2 kau dulu!

    ReplyDelete
  4. kah kah bodoh nya mahfus dan ahli PAS ni anwar memang la dah bodoh bangang 3dr class pengajian sjarah bukan bidang ekonomi pun....tuduh Tun minta bantuan IMF apasal tak kata terus tambatan ringgit bukan idea Tun Dr M ,tu idea dia yang buat kah kah kah...bodo bertingkat tingkat Bang Non ni.......

    ReplyDelete
  5. Dlm hal setiausaha ny sndri di tngkap dgn wang lbih 2 juta RM pun dia tk bleh jwap,apa crita?Kes Ali Abul Hasan di tngkap dgn wang yg bnyk pun Mahathir tk bleh jwap,nk prcaya ke ckap dia.Dua2 mamak kaki songlap dn putar belit nk di percaya.

    ReplyDelete
  6. Yg kata tun bohong tu mmg bingai. Patut la dengan mudah d liwat oleh anuar....

    ReplyDelete
  7. YG ko pkai nama servant of god apa jadah ny,bkn Anon ke.Bngap pnya manusia.

    ReplyDelete
  8. Bodoh puak2 pas dan pkr ni.Dah bnyk kali Anuar tu berbohong tapi masih tetap percaya....Kalau dah dasar bohong dia cakap apa pun bohonglah kecuali dekat2 nak mati bolehlah percaya sikit.

    ReplyDelete
  9. Anon 18.46 and anon 19.47,

    Kenapa bengap sangat? Satu dunia tahu bahawa Anwar adalah penipu. Hanya mereka yang bodoh dan dungu sahaja percaya kata-kata Anwar.

    Lain kali guna otak tu, jangan disimpan. Kalau tak hidup-hidup kena tipu ngan Anwar.

    ReplyDelete
  10. keje dia buat fitnah, kemudian kata ada bukti, bila suruh buktikan, kertas bungkus nasi lemak sebagai bukti dan selebihnya ada dalam simpanan dan nanti akan ditunjuk.....

    otak lembap masih lg nak percaya...

    T.M suruh tunjukan bukti, kenapa x tunjukan?? siap cabar bersumpah junjung quran bersama2...senyap plak takut

    ReplyDelete
  11. Dulu konon ada satu lori surat bahan bukti untuk didedahkan tapi sampai la ne apa pun tarakkk.Tu pun masih ada lagi manusia yang percayakan nuar ni .

    ReplyDelete
  12. Senaraikan apa SUMBANGAN Makfuuusss Omar kepada MALAYsia?...Agama Islam...Bangsa malaysia...boleh senaraikan ...???tolong penjilat jubur Makfus dan Nua senaraikan...Tak payah banyak ...minta 5 sahaja....

    ReplyDelete
  13. Kun Thai bok, Anuar mechai tole yang deo, Kun ko kin doi( orang siam bagi tau, Anuar ne, bukan setakat bohong, orang pun dia makan), makan tang tu, la kut, sedapnya, hingga x terkata.

    ReplyDelete
  14. Makpus Omar dengan TUAN HAJI ANUar ada SUMBANGAN ke...kat mana dia menyumbang....ada ke awak...adake...membuat SUMBANG adalah....

    ReplyDelete
  15. Melayu dengan melayu gaduh.. orang cina ketawa... orang india tengok dr jauh..jangan malukan bangsa melayu.. kerajaan dunia tak ada yang sempurna.. tp dr semua yg tak sempurna pilihlah yang terbaik untuk masa depan bangsa melayu dan islam...pikir guna akal bukan dengan perasaan..

    ReplyDelete
  16. Anwar dan puak pembangkang memutarbelit dengan bercakap mengenai pinjaman bank dunia. padahal isu yg dimulakan adalah mengenai pinjaman bantuan kewangan untuk krisis ekonomi 1997-1999.

    meminjam dari bank dunia dibuat oleh semua negara di dunia. Anwar pun meminjam berkali-kali pada tahun 1992,1993,1994,1995 dan 1998.

    sila rujuk : http://chewal.blogspot.com/2011/12/anwar-menipu-lagi.html

    ReplyDelete
  17. salam HHalem,

    artikel yang bagus, mohon copy cerita ya

    ReplyDelete
  18. bodoh gak anwar ni kan, kalau tak nak bagi surat yang kononnya TUN KASI, BAGI LAH MINIT MESYUARAT YANG KONONNYA DIA MENOLAK TAWARAN TU, TAKKAN MINIT MESYAURAT PUN NAK CAKAP DOKUMEN NEGARA???

    aduh aku harap korang yang professional dalam pas dan pkr ni bertanya lah secara logik mana minit mesyuaratr kasi keluar tak yah lah tanya mana surat tun.

    ReplyDelete
  19. hai, saya rasa semua kena faham beza imf dan world bank. world bank bagi pinjaman duit untuk pembangunan. memang biasa negara pinjam duit utk development. sehingga sekarang malaysia hanya ada satu active project check sini http://web.worldbank.org/external/default/main?menuPK=324523&pagePK=141143&piPK=399272&theSitePK=324488
    ini pulak active project in asia
    http://web.worldbank.org/external/default/main?menuPK=208969&pagePK=146740&piPK=146810&theSitePK=226301
    china juga turut meminjam ye

    anyway IMF pulak memberi pinjaman dan pada masa yang sama memerlukan negara yg meminjam mengikut t&c dia seperti float currency dan sebagainya. sebab tu tun m tak nak dan dia handle cara dia sendiri. so ramai yg tak faham

    ReplyDelete

Terima Kasih Kepada Pembaca Setia Berikut (233) :-

Ribuan Terima Kasih dan Penghargaan Kepada :- 1-Aku Pasbuih Siamang(GMC), 2-Ngentom Bulan, 3-EfyHelmy, 4-Wak Jengkol, 5-Media Permatang Pauh, 6-Gelombang Rakyat, 7-Pak Habib, 8-AloQ StaQ, 9-Gelombang Wangsa Maju, 10-Pacat, 11-Kota Sarang Semut, 12-Blogen Starz, 13-Suara Lensa, 14-Pendita Kain Singkat, 15-Pemuda UMNO Bahagian Tapah, 16-Razaq Saleem, 17-KL Boyz, 18-Remedy, 19-Jed, 20-Jiwa Paradox, 21-Anak Bangsa, 22-Sungai Rapat, 23-Realiti Mulut Melayu, 24-Yuseri Yusoff, 25-Eeka, 26-Papa Gomo, 27-Puteri UMNO Msia (Cyber Trooper), 28-Puteri UMNO Msia (Gerbang Tempur), 29-Hafiz, 30-Anak Seberang, 31-Wan Cikgu Muzik, 32-Link Msia, 33-AhmadKhairulNizar, 34-Radzuan Jalal, 35-Durahiem Satar, 36-Sakaria Mohd, 37-Det Guaq(IBSBina)-Jantan Man, 38-Mal Jor, 39-Pemuda TG, 40-Putra Melayu, 41-Abe Zul=Zulkufli Hussin, 42-Hulu Langat-Horas, 43-Zulkufli=Abe Zul, 44-AkuBekasPkr, 45-Tenggara EnalRahim, 46-LamiaFamilia Ajai62, 47-SFH70, 48-SangKuriang Malaya, 49-Cr.Lukman Moidin, 50-Terbey Lastik, 51-Boyjot71, 52-Siti Fatimah, 53-Dewi Sue, 54-Bujang Senang, 55-Bee Qs, 56-Gerakan Timur, 57-CostaCurta, 58-Jemari Kasturi, 59-Semut Hitam, 60-Harith Haiqal, 61-DK Ku-Bro, 62-Teacher Fadzly, 63-Tepak Bersulam Zack, 64-Alida Mahmod wife Jalaini Ajai, 65-Mohd Zainudin, 66-Azman Naim, 67-GhostWriter, 68-Darah Satria, 69-Zayyat, 70-Zulkifli Yunus, 71-Khaidir Baharudin, 72-Hsya Feeqah, 73-Meow Bergaya, 74-Syed Abu Sayyaf, 75-Tinta Jambu, 76-HHalem, 77-Jason Wade, 78-Cikgu Mat, 79-Mohd Ali, 80-CoolMore, 81-MelayuWawasan 1Msia, 82-MZaifful, 83-Keris Panas, 84-Keris Jentayu, 85-Wau Janak, 86-Zuraini Kamal, 87-Lukes, 88-Naluri rakyat, 89-Mohd Azlan, 90-Nemo, 91-Md Shawall, 92-Lat Alang, 93-Apai Sepai, 94-Abdul Majid, 95-Nemo, 96-Topan, 97-Myia, 98-Mohd Najib, 99-Gensuri Lestari, 100-Muhammad, 101-Webmarhaem, 102-Mohd Najib, 103-Che Nal, 104-Ahmad Razali, 105-Nazari Mohd, 106-Benny Fizz, 107-Panglima Hitam, 108-Mohd Kamarulzaman, 109-Hanafi, 110-Halim Mansur, 111-Jieiyha, 112-G13, 113-KapakTajam, 114-Al Malek Fuat, 115-Izhar Aziz, 116-Norhaliza, 117-Faridah Akafera, 118-Tauke Ikan, 119-MelaysiaNews, 120-Bongphalla dara, 121-Kepek, 122-Malaysia News, 123-JayBoss, 124-Parti Gerakan Kota Alam Shah, 125-Nas Japan Bikes, 126-Yus Mentor, 127-Putra Merdeka, 128-Lembing Maya, 129-Krie Zamimi, 130-Byll Bella Huda, 131-Zulizah Rahim, 132-Ahmad, 133-Anwar Zainudin, 134-Rosli Ibrahim, 135-Ahmad Latif, 136-Uzumaki, 137-Mantoya, 138-Maskinah, 139-Pak Ngah, 140-Retro Blue, 141-Azimat, 142-Ramle Nahkoda, 143-Suhaimi Bahari, 144-Lala, 145-YY, 146-Kapt Bokkari, 147-Sudirman Dullah, 148-Sudik, 149-Noraswan, 150-Adlin Sayang, 151-Mr M, 152-Junid, 153-Gadis, 154-Faizi, 155-Razif, 156-RF Lias, 157-Inshyirah, 158-Muhaimin, 159-Misai Kanzzs, 160-KialJr, 161-Pye Geo, 162-Abu Idris, 163-Binjai Manis (Rosli Othman), 164-Roslan, 165-Asmah Karamin, 166-Asmah Karamin, 167-Man Pokya, 168-Nor Alfilaili, 169-Shahidan Begonia, 170-Ismail Bukit Mas, 171-MiaZara, 172-Adnan Aziz, 173-Pas Bukit Sentosa, 174-Zalina, 175-Al Maliki, 176-Jun Salleh, 177-Shahril, 178-Pauzi, 179-Spirit, 180-Jeffry, 181-Abdullah, 182-Adam, 183-Wak Bako, 184-Mat Thohir, 185-Muhd Irfan, 186-Antara Pos, 187-Ahmad Lokman, 188-Jose Manuel, 189-Mohd Shaari, 190-Aloq Laloq, 191-Zul-Jgk, 192-Tombak Berapi, 193-Khalid Che Lah, 194-Khalidmacola, 195-Tombak Berapi, 196-Nurazani CheLah, 197-Afirdaust, 198-Jaafar, 199-Nurazani, 200-Manz, 201-Zainal Putra, 202-XePc, 203-Pisau, 204-Shamz, 205-Wira Kenyalang, 206-Nasbadar, 207-Spy Satu, 208-May, 209-Tok Kiku YB, 210-Embrose, 211-ROxx, 212-Adiba Yasmi, 213-Amirul Yusuf, 214-Shiegin, 215-Jagbug, 216-Joe FZR. 217-MerahMoto, 218-Ahmad Shaju, 219-KunKH, 220-Khalid CheLah, 221-The Lakaran, 222-Saeif Agha, 223-Romario, 224-Media Shah Alam, 225-Maxma, 226-Tawau Gondrong, 227-Arbar, 228-Kasmat, 229-Mazran, 230-Salim, 231-Papagege, 232-Wan Salwati, 233-Johari....

Teramai Pembaca Dalam 7 Hari.

Blog Archive