Posting Beberapa Jam Yang Lalu.

15/12/2011

Mahkamah: Apa Yang Berlaku Hari Ini. Anwar Mengaku Peluang Ke Sungai Buluh Amat Cerah.


Oleh: HHalem.

1- Sebaik sahaja Anwar keluar dari Mahkamah hari ini, beliau terus membangkitkan bahawa selesai sahaja tarikh 9 Januari 2012 nanti, DS Najib akan membubaran parlimen untuk PRU13.

Selain itu, Anwar juga berikrar untuk merperjuangkan keadilan dari penjara walaupun beliau didapati bersalah atas tuduhan melakukan liwat.

Malahan penyokong Anwar di Eropah juga berpendapat bahawa Anwar akan berakhir dengan, “tanda-tanda tidak kelihatan baik". Ini digambarkan oleh Simon Tidall editor akhbar yang cukup berpengaruh ‘The Guardian United Kingdom’.

Dengan tidak ada keyakinan dari Anwar sendiri dan pengakuan Karpal bahawa liwat berlaku atas ‘suka-sama-suka’, maka Anwar secara langsungnya mengakui bahawa peluang beliau ke Sungai Buluh cukup cerah.


....Rentetan kes hari ini....


Pukul 8:30 pagi
Keadaan di sekitar lobi mahkamah tenang dan hanya kelihatan beberapa orang penyokong tegar Anwar Ibrahim.

Pukul 8:55 pagi
Wartawan dan pemerhati asing mula beratur di luar pintu kamar mahkamah termasuk Karpal Singh.

Pukul 9:10 pagi
Galeri awam mula dibuka kepada orang ramai.

Pukul 9:25 pagi
Anwar tiba bersama-sama Wan Azizah, Saifuddin Nasution, Kamaruddin Jaafar, Datuk Param dan Nurul Izzah. Di dalam mahkamah, turut kelihatan adalah wakil-wakil kedutaan serta.

Anwar kelihatan serius berbual dengan bekas Ahli Dewan Negara, David Yeoh.

Pukul 9:39 pagi
Suasana di hadapan mahkamah agak lengang.  Tidak kelihatan kelibat para penyokong tegar Anwar dengan banner mengampu. Hanya lebih kurang 60 orang ahli, itu pun yang ada jawatan. Ahli-ahli biasa tidak kelihatan.

Pukul 9:40 pagi
Sesi perbicaraan belum lagi bermula. Kebanyakan penyokong Anwar yang hadir adalah muka-muka yang sama dan tiada muka-muka baru. Turut kelihatan adalah Rafizi Ramli. Sepatutnya penggulungan bermula jam 9:30 pagi.

Pukul 9:50 pagi
Prosiding perbicaraan kes liwat Anwar Ibrahim disambung dengan sesi akhir penggulungan. Hari ini kira-kira 70 orang pemimpin dan penyokong PKR termasuklah Wan Azizah, Nurul Izzah, David Yeoh, Faekah Hussin, Latheefa Koya, Kamaruddin Jaafar, N.Surendran dan Saifuddin Nasution.

Di dalam kamar perbicaraan, masih banyak bangku kosong walaupun Anwar Ibrahim telah masuk ke kamar perbicaraan.

Agak menarik kerana Anwar Ibrahim kerap menjeling dan memandang DSP Lim Wee Lin (E5). Kehadiran dan sambutan begitu hambar berbanding perbicaraan sebelum ini.

Pukul 10:00 pagi
Perbicaraan kes liwat Anwar Ibrahim bermula.

Penggulungan balas Peguambela Karpal terhadap hujah-hujah Peguam Cara / Pendakwa raya semalam di sini >

Karpal Singh mempertikaikan kredibiliti Saiful Bukhari Azlan sebagai saksi utama. Menurutnya terdapat banyak percanggahan berhubungan laporan polis dengan fakta kes.

Karpal bangkitkan isu, anak guamnya tidak diberi keadilan dengan tindakan mahkamah yang menolak beberapa bukti yang dikemukakan oleh pasukan Anwar Ibrahim. Selain itu terdapat beberapa keterangan daripada saksi  yang mendatangkan keraguan munasabah. Karpal juga membangkitkan beberapa kali bahan bukti dan beban menuduh pihak pendakwaraya yang disifatkan ‘beyond reasonable doubt’.

Ketegasan Karpal yang membangkitkan unsur-unsur ketidakadilan dalam kesi ni bertujuan untuk membuat spinning dan sangat ketara untuk digunakan sebagai psywar oleh jentera pembangkang.

Pukul 10:05 pagi
Karpal juga memberi contoh kes untuk mentafsirkan maksud kredibiliti saksi utama (Saiful) serta penafian kesalahan sepertimana yang dilakukan Anwar Ibrahim. Karpal juga nampaknya cuba mempengaruhi hakim agar mengkaji semula segala kenyataan dan bukti yang telah diserahkan kepada mahkamah.

Karpal lebih selesa menyerang bahan-bahan bukti daripada Saiful.

Karpal mula menyentuh tentang laporan polis yang dibuat oleh Saiful dan mempertikaikan mengapa Saiful tidak terus ke balai polis untuk membuat laporan sebaik-baik sahaja diliwat, bukannya menunggu sehingga dua hari.

Pukul 10:18 pagi
Karpal menyatakan Saiful Bukhari Azlan bukanlah seorang saksi yang boleh dipercayai. Karpal juga menjelaskan tentang laporan proforma Dr. Osman kerana dia adalah orang pertama yang dikunjungi oleh Saiful. Dr. Osman, menurut Karpal, adalah seorang saksi bebas dan sepatutnya mahkamah kena mempertimbangkan penyaksian dan laporan proformanya.

Pukul 10:19 pagi
Karpal juga tegaskan Dr. Osman Pusrawi adalah saksi bebas dan pengamal perubatan yang disahkan dalam bidangnya. Kenyataan Dr. Osman juga dilakukan secara pengakuan sumpah yang mana boleh diterima pakai. Karpal mempersoalkan kenyataan Saiful yang bercanggah dengan laporan perubatan yang dikeluarkan oleh Dr. Osman yang ditolak sebagai bukti pembelaan.

Pukul 10:23 pagi
Karpal banyak jelaskan contoh-contoh kes untuk kaitkan segala pernyataan saksi dan menepis kesalahan meliwat Anwar Ibrahim. Karpal cuba mempengaruhi hakim mengikut sudut teknikal.

Latheefa Koya, Nurul Izzah dan N.Surendran rancak bermain TWITTER…. mana cybertrooper yang boleh bantu?

Twitter N.Surendran: Dr. Osman is an independent, professional – no reason 2 reject his evidence #fitnah2

Twitter N_izzah:  Karpal: ir dr osman’s ‘plastic’ story not true, why didn’t d prosecution impeach him? His evidence must theref stand #fitnah2

Pukul 10:28 pagi
Karpal cuba menjadikan ‘ceramah politik’ Anwar Ibrahim dari kandang tertuduh sebagai satu keterangan yang berkredibiliti. Karpal cuba mengaitkan ‘ceramah politik’ Anwar Ibrahim itu dengan beberapa kes sebelum itu.

Pukul 10:50 pagi
Wajah Anwar Ibrahim kelihatan sangat keruh dan tertekan. Dia kelihatan tidak berpuas hati terutama apabila beberapa hujah Karpal Singh tidak begitu kukuh.

Pukul 11:00 pagi
Karpal terus membangkitkan relevansi penafian Anwar dari kandang tertuduh.

Anwar memilih untuk memberi keterangan bukan bersumpah dan tidak diambil kira oleh mahkamah segala percakapannya itu.

HHalem: Semalam Peguam Cara Peguam Cara Negara II, Datuk Yusof Zainal Abiden mengulung hujah dari pihak pendakwaraya dan banyak merujuk kepada kenyataan penafian Anwar dari kandang tertuduh. Adakah ia boleh diterima pakai dan relevent? 
Di sini >

Pukul 11.30 pagi
Peguambela sudah mati akal. Hujah dah mula kering. Mula mempersoalkan tentang keengganan Perdana Menteri dan isterinya hadir.

Keterangan Perdana Menteri dan isteri telah diambil oleh polis. Laporan yang sama telah diserahkan kepada pasukan peguambela Anwar tetapi Karpal cuba juga mengheret Perdana Menteri dan isteri ke mahkamah. Barangkali Karpal cuba nak spin kononnya kes ini ada kaitan dengan konspirasi kerajaan dalam tindakan RAKUS DAN LAJU Anwar ketika bersenggama.

Dalam TWITTERnya, Najwan Hilmi buat-buat pelik mengapa Saiful tidak didakwa kerana tuduhan adalah kesalahan suka sama suka. Najwan Hilmi pun iktiraf Anwar meliwat Saiful.

Pukul 11:38 pagi
Twitter Azmin Ali RT@nsurendrann: Karpal to Judge: let Justice be done though the heavens fall! #fitnah2…

Azmin juga nampaknya dah surrender dan pasrah, ‘kekasihnya’ itu bakal tenggelam dan reput di perut penjara.

Pukul 11:35 pagi
Hakim putuskan untuk sambung kes pada 9 Januari 2012

Keputusan kes 9 Januari 2012

"Saya akan sampaikan penghakiman pada 9 Januari,"  

  - kata hakim Mohamad Abidin Mohd Diah, selepas penggulungan penghujahan kedua-dia pihak di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Anwar didakwa meliwat pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan di Kondominium Desa Damansara pada 26 Jun 2008.


Sumber utama dari Sel13  >
Comments / Pandangan Melalui Facebook

3 comments:

  1. 9Januari depan, seandainya, Mahkamah mendapati Anuar tidak bersalah, pasti dia & pengikutnya, mendabik dada & Najib serta UMNO akan dicap JAHAT, sengaja meminta SAIFUL membuat cerita palsu, untuk memerangkap Anuar AlJuburu.

    Tetapi didalam firasat aku, Anuar telah sampai masanya untuk dibawa ke Sungai Buloh, perangkap ka, apa ka, persoalanya, bagaimana bolih air maninya ada didalam pungkor Saiful, jika tidak Anu Anuar ditalakan kesitu.

    ReplyDelete
  2. kalau Anwar tidak bersalah, maka makahmah adil, hakim bagus dan adil semua adil tapi kalau kalah, court tak adil hakim tak adil dan konpirasi..hehehehe

    ReplyDelete
  3. habis lah pelakon cikaro melayu anugerah tuhan d malaysia ni..mungkin mat sabu boleh ganti anuar...tapi masih belum sampai tahap kotey bengkok anuar lagi...ujian hanya pada "sedap ni Mah"...tapi bang nuar sudah membuktikan dia memang handal setaraf dgn pelakon cikaro europah....dgn membelasah cina dolldan beberapa jantan.....horey bengkak nya hati aku ..mana penyokong2 haprak lagi cinabeng anuar....nangis ke???

    ReplyDelete

Terima Kasih Kepada Pembaca Setia Berikut (233) :-

Ribuan Terima Kasih dan Penghargaan Kepada :- 1-Aku Pasbuih Siamang(GMC), 2-Ngentom Bulan, 3-EfyHelmy, 4-Wak Jengkol, 5-Media Permatang Pauh, 6-Gelombang Rakyat, 7-Pak Habib, 8-AloQ StaQ, 9-Gelombang Wangsa Maju, 10-Pacat, 11-Kota Sarang Semut, 12-Blogen Starz, 13-Suara Lensa, 14-Pendita Kain Singkat, 15-Pemuda UMNO Bahagian Tapah, 16-Razaq Saleem, 17-KL Boyz, 18-Remedy, 19-Jed, 20-Jiwa Paradox, 21-Anak Bangsa, 22-Sungai Rapat, 23-Realiti Mulut Melayu, 24-Yuseri Yusoff, 25-Eeka, 26-Papa Gomo, 27-Puteri UMNO Msia (Cyber Trooper), 28-Puteri UMNO Msia (Gerbang Tempur), 29-Hafiz, 30-Anak Seberang, 31-Wan Cikgu Muzik, 32-Link Msia, 33-AhmadKhairulNizar, 34-Radzuan Jalal, 35-Durahiem Satar, 36-Sakaria Mohd, 37-Det Guaq(IBSBina)-Jantan Man, 38-Mal Jor, 39-Pemuda TG, 40-Putra Melayu, 41-Abe Zul=Zulkufli Hussin, 42-Hulu Langat-Horas, 43-Zulkufli=Abe Zul, 44-AkuBekasPkr, 45-Tenggara EnalRahim, 46-LamiaFamilia Ajai62, 47-SFH70, 48-SangKuriang Malaya, 49-Cr.Lukman Moidin, 50-Terbey Lastik, 51-Boyjot71, 52-Siti Fatimah, 53-Dewi Sue, 54-Bujang Senang, 55-Bee Qs, 56-Gerakan Timur, 57-CostaCurta, 58-Jemari Kasturi, 59-Semut Hitam, 60-Harith Haiqal, 61-DK Ku-Bro, 62-Teacher Fadzly, 63-Tepak Bersulam Zack, 64-Alida Mahmod wife Jalaini Ajai, 65-Mohd Zainudin, 66-Azman Naim, 67-GhostWriter, 68-Darah Satria, 69-Zayyat, 70-Zulkifli Yunus, 71-Khaidir Baharudin, 72-Hsya Feeqah, 73-Meow Bergaya, 74-Syed Abu Sayyaf, 75-Tinta Jambu, 76-HHalem, 77-Jason Wade, 78-Cikgu Mat, 79-Mohd Ali, 80-CoolMore, 81-MelayuWawasan 1Msia, 82-MZaifful, 83-Keris Panas, 84-Keris Jentayu, 85-Wau Janak, 86-Zuraini Kamal, 87-Lukes, 88-Naluri rakyat, 89-Mohd Azlan, 90-Nemo, 91-Md Shawall, 92-Lat Alang, 93-Apai Sepai, 94-Abdul Majid, 95-Nemo, 96-Topan, 97-Myia, 98-Mohd Najib, 99-Gensuri Lestari, 100-Muhammad, 101-Webmarhaem, 102-Mohd Najib, 103-Che Nal, 104-Ahmad Razali, 105-Nazari Mohd, 106-Benny Fizz, 107-Panglima Hitam, 108-Mohd Kamarulzaman, 109-Hanafi, 110-Halim Mansur, 111-Jieiyha, 112-G13, 113-KapakTajam, 114-Al Malek Fuat, 115-Izhar Aziz, 116-Norhaliza, 117-Faridah Akafera, 118-Tauke Ikan, 119-MelaysiaNews, 120-Bongphalla dara, 121-Kepek, 122-Malaysia News, 123-JayBoss, 124-Parti Gerakan Kota Alam Shah, 125-Nas Japan Bikes, 126-Yus Mentor, 127-Putra Merdeka, 128-Lembing Maya, 129-Krie Zamimi, 130-Byll Bella Huda, 131-Zulizah Rahim, 132-Ahmad, 133-Anwar Zainudin, 134-Rosli Ibrahim, 135-Ahmad Latif, 136-Uzumaki, 137-Mantoya, 138-Maskinah, 139-Pak Ngah, 140-Retro Blue, 141-Azimat, 142-Ramle Nahkoda, 143-Suhaimi Bahari, 144-Lala, 145-YY, 146-Kapt Bokkari, 147-Sudirman Dullah, 148-Sudik, 149-Noraswan, 150-Adlin Sayang, 151-Mr M, 152-Junid, 153-Gadis, 154-Faizi, 155-Razif, 156-RF Lias, 157-Inshyirah, 158-Muhaimin, 159-Misai Kanzzs, 160-KialJr, 161-Pye Geo, 162-Abu Idris, 163-Binjai Manis (Rosli Othman), 164-Roslan, 165-Asmah Karamin, 166-Asmah Karamin, 167-Man Pokya, 168-Nor Alfilaili, 169-Shahidan Begonia, 170-Ismail Bukit Mas, 171-MiaZara, 172-Adnan Aziz, 173-Pas Bukit Sentosa, 174-Zalina, 175-Al Maliki, 176-Jun Salleh, 177-Shahril, 178-Pauzi, 179-Spirit, 180-Jeffry, 181-Abdullah, 182-Adam, 183-Wak Bako, 184-Mat Thohir, 185-Muhd Irfan, 186-Antara Pos, 187-Ahmad Lokman, 188-Jose Manuel, 189-Mohd Shaari, 190-Aloq Laloq, 191-Zul-Jgk, 192-Tombak Berapi, 193-Khalid Che Lah, 194-Khalidmacola, 195-Tombak Berapi, 196-Nurazani CheLah, 197-Afirdaust, 198-Jaafar, 199-Nurazani, 200-Manz, 201-Zainal Putra, 202-XePc, 203-Pisau, 204-Shamz, 205-Wira Kenyalang, 206-Nasbadar, 207-Spy Satu, 208-May, 209-Tok Kiku YB, 210-Embrose, 211-ROxx, 212-Adiba Yasmi, 213-Amirul Yusuf, 214-Shiegin, 215-Jagbug, 216-Joe FZR. 217-MerahMoto, 218-Ahmad Shaju, 219-KunKH, 220-Khalid CheLah, 221-The Lakaran, 222-Saeif Agha, 223-Romario, 224-Media Shah Alam, 225-Maxma, 226-Tawau Gondrong, 227-Arbar, 228-Kasmat, 229-Mazran, 230-Salim, 231-Papagege, 232-Wan Salwati, 233-Johari....

Teramai Pembaca Dalam 7 Hari.

Blog Archive